Åsheim terrasse til fredsstiller ikke brannforskriften

Kommunestyrerepresentant for Alstahaug Venstre, Hanne Nora Nilssen, ba om en avklaring i forhold til kommunens bruk av Åsheim terrasse. Dette med bakgrunn i en tilsynsrapport som pekte på mangelfull brannsikring. I etterkant har ordfører i Alstahaug gått ut og tilbakevist manglende brannsikring av bygget. Nilssen kommenterer disse utsagnene kort i et lite leserbrev her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Åsheim terrasse tilfredsstiller ikke brannforskriften

Ordføreren i Alstahaug har i ulike media kommet med uttalelser angående brannsikkerheten i Åsheim terrasse. Det er min oppfatning at ordføreren søker å skape et inntrykk av at brannsikkerheten i Åsheim terrasse er tilfredsstillende ettersom det er satt inn økt bemanning. Dette er ikke korrekt. Slik kommunen i dag benytter bygget, tilfredsstiller dette ikke brannforskriftens krav, noe som for øvrig er blitt påpekt av kommunens brannmyndighet gjentatte ganger. Med respekt å melde. Jeg stoler på brannmyndigheten som faginstans.

I påvente av at bygget skal tilfredsstille de krav brannforskriften stiller, har imidlertid kommunen satt inn avbøtende tiltak. Blant annet har kommunen økt bemanningen. Men bygget vil ikke av den grunn tilfredsstille de krav som brannforskriften stiller, enn så lenge bygget også benyttes av personer som vil være avhengig av bistand ved evakuering i en krisesituasjon.

Ordføreren i Alstahaug kan mene hva han vil om brannsikkerheten i Åsheim terrasse. Men så lenge avvikene i tilsynsrapporten ikke er blitt utbedret, eller bruken av bygget er blitt endret slik at bruken samsvarer med byggets godkjenning, operere Alstahaug kommune ikke i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Hanne Nora Nilssen
Kommunestyrerepresentant, Alstahaug Venstre