Alvdal Venstre melder grunngitt spørsmål til ordføreren

To revisjonsrapporter som ble oversendt kommunestyret fra Kontrollutvalget i november er holdt unna kommunestyret i over to måneder. Venstre spør ordføreren om hvorfor rapportene ikke er lagt fram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Venstres spørsmål til Kommunestyret blir lagt fram på kommunestyremøtet torsdag 28. januar:

Kontrollutvalgets rapport vedr. forvaltningsrevisjon —
grunngitt spørsmål fra Alvdal Venstre

Kommunestyrets kontrollutvalg behandlet 19. november 2009 to rapporter fra Revisjon Fjell IKS, henholdsvis Forvaltningsrevisjon om behandling av enkeltvedtak og Oppfølging av rapport vedr. Fias. Møtebøkene fra disse behandlingene er mottatt av Alvdal kommune 24. november 2009 i følge postlista.

Rapporten vedr. Fias har kommunestyret fått seg forelagt til orientering, slik kontrollutvalget ba om.

Rapportene behandler forhold som er vesentlige for kommunestyret som kommunens øverste organ å ha kunnskap om. Begge omhandler disponeringen av offentlige ressurser i stort omfang. Rapporten vedr. Forvaltningsrevisjon om behandling av enkeltvedtak omhandler dessuten den enkelte tjenestemottakers rettssikkerhet og prioritering av ressurser på et så stort og viktig kommunalt tjenesteområde som pleie og omsorg.

Alvdal Venstre har merket seg at revisjonen har påpekt vesentlige mangler vedr. saksbehandling og dokumentasjon (begrepet “alvorlig brudd” anvendes) innenfor kommunens omsorgstjenester. Det påpekes bl.a at det i kun 3 av 50 vedtak om langtidsplass, korttidsopphold eller avlastning ved Solsida foreligger skriftlig saksbehandling. Kommunestyret har i følge kommunelovens § 76 det øverste tilsynsansvaret med kommunens forvaltning. I saker hvor revisjon og kontrollutvalg på kommunestyrets vegne har gjennomført tilsyn og kommet med vesentlige innvendinger, er det viktig at kommunestyret sjøl blir gjort kjent med sakene og hvilke tiltak som eventuelt er eller vil bli iverksatt for å korrigere påpekte mangler, jfr. også kommunelovens § 77 nr 6 som fastslår rapporteringsplikten.

Kommunestyrets møte 28. januar 2010 er det tredje kommunestyremøte siden rapporten ble oversendt kommunen hvor ovennevnte rapport kunne blitt satt på saklista og kommentert av ordføreren. Det har ikke skjedd. Alvdal Venstre vil, imidlertid, understreke at en har forståelse for at rapportene av kapasitetshensyn ikke ble behandlet i kommunestyremøtene 3. desember eventuelt også 17. desember. At de heller ikke legges fram to måneder etter oversendelse påkaller derimot oppmerksomhet. På den bakgrunn stiller Venstre følgende spørsmål:

– Hvorfor har ikke ordføreren lagt fram ovennevnte revisjonsrapport/kontrollutvalgsbehandlinger for kommuenstyret?
– Når vil rapportene bli lagt fram?
– Kjenner ordfører til om det foreligger andre rapporter i denne kommunestyreperioden av tilnærmet samme alvorlighetsgrad som ovennevnte, og som hittil ikke er oversendt kommunestyret?

Alvdal 22. januar 2010

Ola Eggset