Strenge taletidsbestemmelser. En liten seier

Verdal kommunestyre har de strengeste taletidsbestemmelsene i Nord-Trøndelag. Hovedregelen har vært at representantene kun har fått 4 min. til første innlegg i en sak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Spesielt Venstre har vært lite tilfreds med innstrammingen i taletida i kommunestyret som ble gjort for 2 år siden. De øvrige opposisjonspartiene har også hatt problemer i enkelte saker, med å få gitt uttrykk for sitt syn på så kort tid.

AP, som “alltid” er enig med rådmannen har ikke følt denne begrensingen på kroppen på samme måte som vi som har lagt fram alternative forslag, eller foreslått tillegg til innstillinga. Med bare 4 min. er det vanskelig å gi en god begrunnelse for et annet syn, samt legge fram et alternativt forslag.

Spørsmålet om endring ble drøftet i kommunestyret den 25.01. SP som er en del av posisjonen i kommunestyret, var positiv til en endring, mens AP ville ha det som det var. Imidlertid registrerte AP etter hvert at det var flertall for en endring, og ikke slik ordføreren trodde at det kun var Venstre som ønsket forlengelse av taletida. AP trakk sitt forslag om ingen endring i bestemmelsene – og et enstemmig kommunestyre vedtok at hovedtaler for hvert parti får 6 min. til sitt første innlegg.

Fortsatt har vi for strenge regler etter Venstres syn, men vi er godt fornøyd med at vi nådde fram i en sak som vi i 2 år har beklaget “i tide og utide”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**