— Rust opp Strømmen stadion

Venstre vil ruste opp Strømmen stadion til Adeccoligastandard. — I sesongen 2010 gjør Strømmen IF comeback i landets nest øverste divisjon i herrefotball, noe som betyr økt oppmerksomhet lokalt og nasjonalt – fra publikum, TV og andre media. Da må kommunen, som stadioneier, ta sin del av ansvaret for at anlegget holder mål, sier Venstres gruppeleder, Boye Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fotball

Foto: ontzy, sxc.hu

I onsdagens kommunestyremøte ber Venstre om at det bevilges 1 million kroner i kommunalt bidrag slik at Strømmen stadion kan stå ferdig oppgradert til seriestart. Det er nødvendig for at stadion skal få 800 seter under tak og nytt mediatårn på motsatt side av tribuneanlegget. Interpellasjonen lyder som følger:

Oppgradering av Strømmen stadion

Strømmen IF rykket i fjor høst opp til Adeccoligaen. I sesongen 2010 vil klubben spille i landets nest øverste divisjon i herrefotball, noe som betyr økt oppmerksomhet lokalt og nasjonalt – fra publikum, TV og andre media.

Strømmen stadion er et kommunalt eid anlegg som per i dag ikke oppfyller de krav som Fotballforbundet stiller til anlegg i Adeccoligaen, og som mangler tilfredsstillende pressefasiliteter. For å bøte på dette, kreves det en oppgradering av tribuneanlegget slik at det kommer på plass nye seter under tak, og bygging av et mediatårn på motsatt side av tribunen.

For ikke å komme i tidsnød i forhold til seriestart i Adeccoligaen, må arbeidet være påbegynt senest i midten av februar. Strømmen IF har beregnet at det trengs 1 million kroner for å komme i gang med bygging av tak over tribune og etablering av 800 sitteplasser. Dette vil imøtekomme NFFs krav og gjøre Strømmen stadion til et triveligere sted å være.

På denne bakgrunn, vil jeg stille ordføreren følgende spørsmål:

1. Vil ordføreren stille seg positiv til en snarlig oppgradering av Strømmen stadion?

2. Vil ordføreren støtte et forslag om å bevilge kr 1.000.000 slik at arbeidet kan gjøres ferdig innen seriestart?

Boye Bjerkholt,
Venstre

Forslag til vedtak:
Det bevilges kr 1.000.000 fra udisponerte eiendomsskattemidler til oppgradering av Strømmen stadion.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**