Nøktern tilnærming gir høyskoletilbud

I en årsmøteuttalelse uttrykker Lenvik Venstre at kvaliteten i Kunnskapsparken primært ligger i innholdet, og ikke i bygget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lenvik Venstre er opptatt av at vi skal løfte utdanningssektoren og kompetansen på alle nivåer i kommunen og regionen vår. Vanskeligst er å skaffe videreutdanning på høyere nivå. Lenvik Venstre mener kommunen starter i feil ende gjennom de planene som nå foreligger. Utfordringen er primært finansiering av selve utdanningstilbudene, ikke fasilitetene og boktilbudet.

Lenvik Venstre er stolt av den nøkterne tilnærmingen som har vært gjort av Studiesenteret Finnsnes opp gjennom årene. Flere av profesjonsutdanningene er blitt frekvente tilbud. Utgiftene er for studenten de samme som på høgskolenes/universitetenes hjemmecampus takket være studiesenterets tilrettelegging med lokal administrasjon og rom. Et godt samarbeid med høyere utdanningsinstitusjoner og andre studiesentre gir resultater. Og lokalt etablerte søkere gir også flere profesjonelle i regionen etter utdanningen.

Når det gjelder videreutdanninger er hovedutfordringen at disse helst må kjøpes av noen lokalt. Et alternativ er at også slik utdanning flyttes ut i distriktet, men det betyr ei innstramming på leverandørens egen campus og vil der bare kunne forsvares ved fulle desentraliserte klasser. Hvis ikke den statlige finansieringsmåten endres, vil derfor den sikreste veien være at kommunen og næringslivet kjøper emner gjennom Studiesenteret.

Lenvik Venstre kan ikke se at det blir flere studenter bare ved at rommene blir større og at biblioteket flyttes. Det er å starte i feil ende når det gjelder investeringer for høyere utdanning.
Lenvik Venstre mener at kvaliteten i Kunnskapsparken primært ligger i innholdet, og ikke i bygget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**