Veistandarden et felles samfunnsansvar

-Vi er også Statens og Fylkeskommunens innbyggere, minner Tranøy Venstre om i en uttalelse på årsmøtet. De ser seg forbalt med at kommunen alene skal klare å gi lokale veier akseptabel standard.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Tranøy Venstre mener inntektssystemet også må ta hensyn til avstandene innenfor en kommune og behovet for kommunikasjon til sentrale institusjoner, og ikke bare innbyggertallet. Tranøy er den kommunen i Troms som har størst andel grusveier, og hele 60 km av veinettet er kommunalt. Kommunen har arvet flere veistrekninger fra Staten og Fylkeskommunen, som ikke rustet dem opp før overdragelsen. Nå må forvaltningsnivåene jobbe bedre sammen for å få utbedret veinettet i landet.

Med rundt 1500 innbyggere i kommunen kan det ta evigheter før vi får utbedret veistandarden til akseptabelt nivå for skolebarn og pendlere, for næringslivet, for hjemmehjelp og pasienttransport, for dem som fortsatt ønsker å bo i Tranøy.

Norge er kåra til verdens beste land å bo i. På sørvestlige del av Senja er vi generelt sett enig i det, men veistandarden hos oss hører slett ikke heime i Verdens beste fedreland. Framkommelige veier er en grunnleggende velferdsfaktor og en nødvendighet for å kunne drive næringsvirksomhet. Gode veier er også god helsepolitikk god miljøpolitikk.

Tranøy Venstre er opptatt av flere unge skal slå seg ned i området, og da vil framkommelighet og trygghet være helt grunnleggende for deres valg. Alle forvaltningsnivåene må jobbe sammen for å løse disse primære oppgavene, for vi er også Statens og Fylkeskommunens innbyggere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**