– E-valg undergraver borgerrollen

I dag ble det klart at 11 kommuner skal delta i et forsøk med E-valg i 2011. — E-valg undergraver borgerrollen og gjør valget mindre viktig, mener Trine Skei Grande, parlamentarisk leder i Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

- E-valg undergraver borgerrollen, sier Trine Skei Grande (V).

– E-valg undergraver borgerrollen, sier Trine Skei Grande (V).

— Å avgi sin stemme er den viktigste handlingen man gjør i demokratiet vårt, da er det viktig at vi har tillit til de systemene som skal kontrollere valget, sier Skei Grande (V). – Jeg er skeptisk til hvor sikre datasystemet for E-valg 2011 blir, sier hun.

— I dag er det den vanlige borger kontrollerer valget, dette overlates nå til datasystemer og eksperter, det er problematisk i forhold til troverdigheten til demokratiet, sier Skei Grande (V).

Med e-valg kan man levere sin stemmeseddel fra egen PC, på jobben eller nær sagt hvor som helst. Statsråd Liv Signe Navarsete påpeker i dag at man skal kunne avgi sin stemme alene og usett. —Nå åpner man for stemmegivning på kafeen, toget og jobben. Det er klart at det blir mindre ordnede og kontrollerte forhold under slike omstendigheter, sier Skei Grande (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**