Urovekkende signal

– Det er urovekkende at statsminister Jens Stoltenberg varsler mindre penger til forskning og høyere utdanning i årene som kommer, sier Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Statsminister Jens Stoltenberg deltok i dag, for første gang som statsminister, på den årlige kontaktkonferansen mellom Kunnskapsdepartementet og universiteter og høyskoler.

– Jeg undrer meg på hva statsministeren egentlig sa i sin innledning, annet enn å varsle at det blir mindre penger til forskning og høyere utdanning i årene som kommer. Det er i så fall et urovekkende signal, sier Skei Grande.

Ingen konkrete løfter
– Statsministeren kom ikke med noen konkrete løfter for sektoren slik jeg hadde forventet at han ville gjøre etter sin nyttårstale. I den talen var han tydelig på at "kunnskap trumfer alt", men i dagens innledning var det knapt noe som gir reelt innhold til denne uttalelsen, utdyper Skei Grande.

- Kunnskap skal ikke være en salderingspost, mener Trine Skei Grande.

– Kunnskap skal ikke være en salderingspost, mener Trine Skei Grande.
Foto: Microsoft

– Gitt at statsministeren virkelig brenner for forskningen — hvorfor har vi da hatt fire år med trangere rammer for institusjonene og et "hvileskjær" som ser ut til å vedvare, spør Skei Grande.

Ikke salderingspost
– Det er bred politisk enighet om at det er nødvendig å stramme inn den offentlige pengebruken, men Venstre mener kunnskap må prioriteres først. Forskning og høyere utdanning skal ikke være en salderingspost og er det viktigste vi kan satse på i tida som kommer. Dette kommer Venstre til å presse Regjeringen på, avslutter Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**