Skilting og reklame er ingen privatsak

Forespørsel til Grimstad kommunestyre 1. februar 2010
Gamle Grimstads utforming mellom heiene og ut mot havna og fjorden, de gamle trehusene, fasadene, gatene og stredene skaper stedsidentitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Øystein Haga i Grimstad

Foto: Jan Kløvstad

Ja, mange i Grimstad er oppriktig glad i byen sin og ønsker å slå ring om byens atmosfære.

Belysning, skilt og reklame er en del av denne atmosfæren. En god reklame skal invitere til folks oppmerksomhet. Mange forretninger har funnet en god balanse mellom skilting og bygningens historiske egenart. Men dessverre finnes det eksempler som kan virke forsøplende. I Ibsengaten klistres vinduer igjen med plakater av frisk norsk ungdom. I seg selv sikkert et vakkert syn, men ikke i en gate med et Ibsenhus som prøver å holde på sin historiske identitet. Mange har ristet på hodet over de oransje vindusflatene i Expert-butikken.

Skilting og reklame er ingen privatsak. Det er vi, innbyggerne, som bestemmer hvordan byen vår skal se ut. Og derfor har kommunestyret vedtatt egne skiltvedtekter som skal ivareta byens identitet og sikre at skilt og reklame har moderat størrelse og utforming i harmoni med selve bygningen. Blant annet er all reklame og skilting over 0,5 kvadratmeter i gamlebyen og 1 kvadratmeter utenfor, søknadspliktig.

Mine spørsmål til ordføreren blir derfor:
1. Er det søkt om dispensasjon for noen av skiltreklamene som åpenbart bryter med skiltvedtektene?
2. Hvilke virkemidler har vi for å motvirke skiltforsøpling?
3. Kan Ordføreren ta initiativ til en grundig gjennomgang av skilting og reklamepraksisen i Grimstad?

Øystein Haga
Gruppeleder Venstre