Inhabil ordfører i aksjekjøp

-Ordføreren bør etter hvert ha forstått at han er inhabil i kunnskapsparksaka. Dessuten er oppkjøp av aksjene i Kunnskapsparken fra Utviklingssenteret helt unødvendig, mener kommunestyrerepresentant Arve Cruickshank.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Penger, økonomi

Foto: Microsoft

Cruickshank uttrykte klart i formannskapet i går at Lenvik ikke har noen reell gevinst ved å overta aksjer i Kunnskapsparken. Han viser til at kommunen sammen med Fylkeskommunen allerede har majoriteten, over 77%, slik at maktforholdet ikke endres noe for Lenvik kommune til en pris av 1,32 mill kroner.

Cruickshank vil ha legalitetskontroll av aksjekjøpet. Ordfører Ness (AP) er styreleder i Kunnskapsparken og dermed inhabil i saker som har med Kunnskapsparken å gjøre. Cruickshank vil også ha klarhet i hvorvidt det er rett å unndra denne saka fra offentlighet. -Folk har rett å vite hva skattepengene går til, sier han.

Cruickshank har tidligere gått imot flytting av biblioteket til en ny kunnskapspark, fordi merkostnadene blir altfor store i forhold til mernytten. -Vi tar feil grep for å få på plass mer høyere utdanning på Finnsnes. Vi må starte i en annen ende ellers risikerer vi i verste fall å miste alt, sier venstremannen.

Les også Lenvik kommunes web om saka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**