Vil frede Killingberg Mellom i Leksvik

Fylkesråd for kultur, Annikken Kjær Haraldsen, foreslår fredning av låna og hagen på Killingberg Mellom, i Leksvik kommune etter Kulturminnelovens § 15. -Fredningen av denne bygningen med hage bør ferdigstilles snarest mulig, sier Haraldsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Annikken Kjær Haraldsen

Foto: Fotograf Hatterem

Bygningen ble midlertidig fredet i 1988, og det er viktig for eieren og brukerne å få ferdigstilt fredningen. Dette vil skape bedre forutsigbarhet og økonomisk sikkerhet for eieren, som er Leksvik kommune. For fylkeskommunen er det nødvendig å få ferdigstilt saker som av kapasitetsmangel har blitt liggende i mange år.

-Fredningen danner grunnlaget for utvikling av aktivitet og formidling av en av Trøndelags ukjente skatter, sier Haraldsen. -Interiørene og hagen er et uttrykk for de tankene og ideer som var sentrale i en folkelig kulturnasjonalisme på slutten av 1800-tallet og framover til unionsoppløsningen. Dette er ei tid der foreningslivet blomstret, og temaer som handlet om Norge som selvstendig nasjon var sentrale. Dette er temaer som fremdeles er aktuelle, også med tanke på det kommende 200 års jubileet i 2014, sier Haraldsen.

-Fredningen av "Killingberg mellom" er i tråd med Handlingsprogram for kulturminnepolitikk som ble vedtatt i fylketinget i vår. Hovedmålsettingen her er å velge ut, ta vare på og trekke kunnskap og opplevelse ut av et representativt utvalg av kulturminner i fylket, sier Haraldsen. -Kulturminnet skal gjennom samarbeid mellom eierne, offentlig forvaltning, organisasjoner og andre sikres ei framtid, både for oss selv og kommende generasjoner. I utvelgelsen av kulturminner skal det legges vekt på å vise regionens historiske, sosiale, kulturelle og geografiske mangfold i tidsperspektiv. Dette er en målsetting som også er i tråd med St. meld. 16 (2004-2005) Leve med kulturminner, forteller Annikken Kjær Haraldsen.

Leksvik kommune har opprettet en prosjektgruppe som har arbeidet med fredningsspørsmålet. Det har ikke vært noen konflikttemaer i saken. Leksvik kommune starter samtidig opp reguleringsplan for hele tunet som også sikrer låven og tunet. Ved å kombinere virkemidlene på en slik måte setter man fokus på sammenhengen og helheten i kulturmiljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**