Om lokaldemokrati og aktuelle saker i Halden

Debatten om politisk styring og overstyring går høyt i Halden for tiden. I dette innlegget inviterer Venstres lokallagsleder flertallspartiene AP/SV/KrF til å endre vedtakene om granksing i ishallsaken og byggesaksbehandlingen slik at tilliten til granskingene og til politikerne styrkes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Om lokaldemokrati og aktuelle saker i Halden

Geir Helge Sandsmark

Foto: Christoffer Biong, Venstre

En av Halden Venstres hovedsaker til kommunevalget i 2007 var kampen for åpenhet og ryddighet i politiske prosesser. Litt forsiktig uttrykt kan man slå fast at dette engasjementet fortsatt er enda mer nødvendig og aktuelt enn vi dengang var i stand til å forutse. Samtidig er det et lyspunkt at vi ikke er alene. Engasjement fra andre politikere, aktive borgere og fra media, inkludert HAs leder onsdag 13. januar, gir god drahjelp og motivasjon til fortsatt å bidra i denne viktige kampen. Spesielt to saker, ishallsaken og rapporten om byggesaksbehandling fra kommunerevisjonen, har aktualisert temaet.

Østfold kommunerevisjon leverte i høst en rapport etter systemrevisjon av byggesaksbehandlingen. Der konkluderer man med at gjeldende praksis ikke sikrer likebehandling og advarer mot politisk innblanding i enkeltsaker. Da jeg leste denne rapporten, var min umiddelbare reaksjon denne: Så fint at man her gir anbefalinger som gir politikerne og adminstrasjonen mulighet til å forbedre prosessene uten tap av prestisje eller opprivende utbretting av enkeltsaker.

Halden Rådhus

Foto: Halden Dagblad

Både AP/SV/KrF-flertallet og administrasjonen valgte å forspille denne muligheten gjennom en merkverdig etterlysning av eksempler på forskjellsbehandling. Dette ble gjort til hovedtema for kommunestyrets vedtak i stedet for kontrollutvalgets opprinnelige anbefaling, som omfattet en rekke konkrete forslag til forbedring. Det er vanskelig å fatte hvorfor AP/KrF/SV velger et vedtak som stopper mulige forbedringer og gjennom dette svekker en allerede blandet tillit til kommunens saksbehandling. Det er også oppsiktsvekkende at et styrende flertall velger å trumfe gjennom et vedtak, som omhandler egen sakshåndtering, uten å søke støtte hos øvrige partier. Dette er bakgrunnen for at undertegnede igjen foreslo full gransking av mulig politisk korupsjon.

Som om ikke dette var nok, valgte flertallet samme framgangsmåte da granskingen av ishallsaken ble behandlet i kommunestyremøtet 17. desember. Kontrollutvalget er bedt om å granske denne saken, men sender den tilbake til kommunestyret. Her velger flertallet igjen å trumfe gjennom et vedtak, som i praksis gjør hele granskingen verdiløs, bortsett fra eventuell styrking av samholdet i maktens innerste sirkler. Bakgrunnsfakta for påstanden er følgende: Opposisjonen ønsker at granskingen skal styres av kontrollutvalget og at den skal omfatte alle forhold i saken. Posisjonens vedtak utelukker gransking av den politiske og administrative behandlingen og gir Hovedutvalg for Budsjett Finans og Økonomisk Styring fullmakt til å styre granskingen og å velge revisor. Vedtaket svekker granskingens troverdighet hos personer med kritisk holdning til håndteringen av saken.

Det er vanskelig å skjønne hvorfor posisjonen velger å bruke flertallsmakten til å fatte slike vedtak, som åpenbart svekker egen troverdighet. Manglende kompetanse utelukkes som forklaring. Da må man lete etter andre begrunnelser. Den mest ubehagelige og nærliggende forklaringen er at det foreligger forhold man er best tjent med å skjule. Fra tid til annen får jeg tips om saker der politikere dikterer administrativ saksbehandling, blant annet ved å unndra foreslåtte vedlegg til sakspapirer. Kanskje er flertallsmiljøet så blendet av den makten, som flertallet gir, at man av og til glemmer sitt opprinnelige oppdrag som folkevalgt.

AP/SV/KrF kan fortsatt vise god vilje i disse sakene. Saken om byggesaksbehandling kan fremmes på nytt med vedtaksanbefalingen fra kontrollutvalget. I ishallsaken kan man fortsatt endre mandat og styringsorgan for saken. Enda mer godvilje kan fremmes gjennom nyvalg av kontrollutvalget. Nytt kontrollutvalg, der opposisjonen får flertallet og fritt velger leder, kan gjenopprette tilliten til kontrollutvalget og til den styrende flertallskoalisjonen.

Alle parter, inkludert flertallspartiene, er tjent med at de nevnte granskingene får bred tillit også blant kritikerne.

Geir Helge Sandsmark
Leder, Halden Venstre