Porto Franco – kulturprosjekt

Venstre ønsker at Kristiansand etablerer et fast sted der en samler gamle og nyere fartøy av historisk verdi. På sikt er den beste plassering av “Porto Franco” på innsiden av Lagmannsholmen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fullriggeren Sørlandet

Foto: Dag Vige

I sist formannskapsmøte ble “Forslag til planprogram for revisjon av Kvadraturplanen” behandlet. Etter forslag fra Venstre ble det vedtatt at “planen skal vurdere plassering av Porto Franco”.
Vedtaket virker kanskje bagatellmessig. Men det er nødvendig for å gire administrasjon og politisk miljø på Venstres ønske om etablering av Porto Franco i byen.
Det er tatt et initiativ for å synliggjøre landsdelens særegne kystkultur. Kristiansand og Vest-Agder fylke, sammen med foreninger og lag, samarbeider om etablering av en kulturell frihavn, benevnt som "Porto Franco". Målet er å samle gamle og nyere fartøyer av kulturhistorisk verdi på ett sted. MS Gamle Oksøy, Nesebuen, MS Hestmanden, Fullriggeren Sørlandet osv
Men det er ingen selvfølge at det 3-årige utviklingsprosjektet som avsluttes i år fører til at etableringen blir permanent. Båtene mangler i dag et fast og samlende sted der en kan ankre opp. Venstre arbeider for at Kristiansand får til et maritimt opplevelsesområde helt sentralt i byen. Det vil kunne bli en ny flott attraksjon for for befolkning og besøkende. Kulturminner og kulturmiljøer kan på den måten brukes til næringsutvikling og å skape nye opplevelser.
Kristiansand har vedtatt å flytte stykkgodstrafikk og konteinerhavn ut av sentrum. Det gir nye muligheter som ikke må skusles bort.

Dag Vige

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**