– Sykkel er samferdselspolitikk, miljøpolitikk, helsepolitikk, byutvikling

– Sykkel er samferdselspolitikk, miljøpolitikk, helsepolitikk, byutvikling, sa Stein Inge Dahn da han presenterte sykkelbyarbeidet i Mandal og Grimstad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

for Agder Venstres lokalpolitiske nettverk i Grimstad rådhus fredag kveld. Dahn, som er styremedlem i Mandal Venstre og foreslått nestleder i Agder Venstre, viste til nasjonale målsettinger og praktisk lokalt arbeid i de to byene. Sykkelbyen Mandal har logoen "Trø te!" i sykkelarbeidet sitt.

Stein Inge Dahn på sykkelaksjon i Kristiansand for Venstre

Foto: Stein Inge Dahn

Stein Inge Dahn viste til både forsking om sykkelbruk, praktiske erfaringer i Mandal og Grimstad og positive effekter for handelsnæringa og bymiljøet.

Venstre er aktive i arbeidet med å få mest mulig sykkelbruk i byene, noe også Grimstadordfører Hans Antonsen var inne på da han orienterte om framtidsplaner i Grimstad og sykkelvegen fra Groosevegen inn mot sentrum.

Stein Inge Dahn viste praktiske eksempler fra Mandal og ga inspirasjon til hvordan arbeidet kan legges opp også i andre kommuner. Ei svært aktiv forsamling spurte om sykkelparkering, vareleveranser, merking, prioritering av sykkel framfor bil i strategiske områder og andre viktige problemstillinger. Dag Vige, formannskapsmedlem i Kristiansand, supplerte med erfaringer i Kristiansand, og viste også til imponerende erfaringer fra byer som Münster og Odense. Kommunestyremedlem Jens Olai Justvik fra Lillesand var opptatt av tilrettelegging for funksjonshemma, og disse har fåt bedre trygghet og framkommelighet i sykkelbyene enn før den lokale sykkelpolitikken blei utforma. Stein Inge Dahn og Dag Vige viste også til at det er viktig å skille gående og syklende.

– En viktig arbeidsform, sa Hans Antonsen, er å ta et kart over kommunen og peke ut hvor vi vil at folk skal kunne sykle til og fra jobb, og så handle praktisk utfra det. Det er til og fra jobb den store nøkkelen ligger, både for å gjøre sentrum tilgjengelig, styrke miljøet og folkehelsa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**