Risør kommune sponser Trebåtfestivalen

Kultur er viktig for Venstre, og det er derfor gledelig at bystyrets flertallet i denne perioden bevist har fremmet budsjettforslag med fokus på bl.a. økt satsing innen kultur. Risørs mange festivaler er en viktig del av vår kulturelle bevisthet og bidrar til å markedsføre Risør på en god måte, som så mange andre av våre kulturbærere også gjør det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Risør kommune er den klart største bidragsyteren til Risør trebåtfestival og dermed også naturlig en av hovedsponsorene mener formannskapets flertall.

Foto: Jan Einar Henriksen

Tirsdag vedtok formannskapet en hovedsponsoravtale med Stiftelsen Risør Trebåtfestival for 2010 hvor det ble avklart hva partene skulle bidra med. Hovedutvalget for plan, miljø og tekniske tjenester vil senere behandle driftsavtalen med kart over område, disponering av havn, parkeringsplasser, osv osv. Formannskapet signaliserte også at de vil inngå lignende avtaler med de øvrige festivalene i Risør.

Varaordfører Jan Einar Henriksen sier i en kommentar at det på sikt ikke er noen som er tjent med at det gis direkte og indirekte tilskudd slik det har vært hittil, og at det nå er på tide å formalisere samarbeidet mellom Risør kommune og de ulike festivalene med en skriftlig avtale hvor det klart fremgår hvem som stiller med hva. Jeg tror også det er viktig å vise kommunens reelle kostnadene overfor kommunens innbyggere og øvrige bidragsytere til festivalene avslutter Henriksen, som gleder seg til nok en festivalsommer i Risør.

Hovedsponsor avtale mellom Risør kommune, Furumoveien 1, 4950 Risør. Org nr 964 977 402
og Stiftelsen Risør Trebåtfestival, Torvet 1, 4950 Risør. Org nr 976 595 599 for driftsåret 2010 er det inngått hovedsponsor avtale mellom Risør Kommune og Stiftelsen Risør Trebåtfestival.

Avtalen omfatter:
a. Risør kommune tegner seg som hovedsponsor for Risør Trebåtfestival 2010 med kr. 140.000,- kroneretthundreogførtitusen00/100 jf bystyrets budsjettvedtak 9.12.2009. Beløpet overføres etter signering av denne avtale og utbetales mot faktura fra Stiftensen Risør Trebåtfestival.
b. I tillegg stiller/ordner Risør kommune :
i. kommunale areal til disposisjon for Stiftelsen Risør Trebåtfestival — se eget detaljert kart med tilhørende bestemmelser fattet av Hovedutvalg for plan, miljø og tekniske tjenester
ii. Arealdisponeringen gjelder for perioden tirsdag 3. til og med søndag 8. august 2010
iii. nødvendig omregulering av trafikk/skilting i h.h.t. plan vedtatt i HU for plan, miljø og tekniske tjenester, herunder kostnader ved annonsering i lokalpresse om trafikkregulerende tiltak
iv. renhold og drift av de kommunalt eide offentlige toalett i Strandaten
v. alternativ anløpskai for MF Øisang ved molo på Holmen
c. Politiet, brannvesen og helsevesenet m.fl. kan i tillegg stille egne krav til Stiftelsen Risør Trebåtfestival angående gjennomføring/drift
d. Risør kommune påtar seg ingen økonomisk forpliktelser eller ansvar for festivalen utover det av bystyret bevilgede beløp, og det som er anført i punktene ovenfor.

Risør kommune får som gjenytelse:

1. Stiftelsen Risør Trebåtfestival forplikter seg på sin side til å gjennomføre Risør Trebåtfestival 2010 innenfor de rammer og ideer som fremgår av stiftelsens vedtekter.

2. I tillegg til å profile Risør kommune i en positiv setting som hovedsponsor på alt av festivalens materiell herunder nettsted, tar Stiftelsen Risør Trebåtfestival alt ansvar for :

i. planlegging, gjennomføring og drift av Risør Trebåtfestival, herunder det økonomiske ansvar for alt som skal til for å gjennomføre festivalen (betale leie av materiell, utbetaling til lag/foreninger, leverandører og ansatte osv)
ii. løpende renhold av det disponerte festival areal samt løpende drift og tømming av festivaltoaletter
iii. ivareta vakthold og holde tilstrekkelig brannvernberedskap på festivalområdet
iv. etablere nødvendige HMS tiltak/planer
v. å tilbakestille det disponerte området i den stand det var før festivalen herunder feie området, bortkjøring, avfallshåndtering osv uten kostnade for kommunen
vi. å levere budsjett for 2010 og revidert regnskap til Risør kommune

Varighet:
Avtalen har en varighet på 1 år og gjelder for sesongen 2010. Partene har som intensjon å videreføre avtalen, men dette er avhengig av politiske budsjettvedtak. Avtalen reforhandles derfor ultimo desember I avtaleåret.

Kontrakt

Kontrakten utferdiges I 2 eksemplar, hvorav partene har ett eksemplar hver.
Endringer:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**