Venstre vil ha vern OG utvikling

Omgivelsene i byene blir likere og likere. Du finner de samme byggene og butikkene enten du spaserer rundt i Sandnes, Drammen eller en hvilken som helst by av en viss størrelse. Det Venstre forsøker i Lillesand er å ta vare på det som gjør Lillesand unikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Hvis Lillesand blir likt Lillestrøm har vi ikke bare mistet særpreget, men også stedsidentiteten som gjør lillesandere til lillesandere og som gjør byen unik. Sammen med Blindleia er Lillesands karakter vår fremste salgsvare for å bli oppfattet som attraktiv.

Venstre får stadig kritikk av enkelte utbyggere for å være for opptatt av å verne, men vern betyr ikke at alt skal være som det er. Det betyr at vi skal tilpasse utviklingen til det som allerede er her.

Frps Robert Johansen sa fra bystyrets talerstol i desember at verneplan bare er noe tull, og noe partiene uansett ikke følger opp. Frp og Høyre står i spissen for å fravike planer så snart anledningen byr seg, men det betyr ikke at verneplanen ikke er viktig.

For å gjøre Lillesand sentrum mer attraktiv må utbyggingen i og rundt vernesonen være forutsigbar og ta hensyn til det unike vi allerede har, men også ta høyde for at byen er i utvikling. Vi vet at det kommer nye behov som må dekkes, og for å skape en levende helårsby er det mest fornuftig at de kommer i sentrum. Kunsten er å være seg selv!

Vi vil noe med Lillesand!

Petter Natanael Toldnæs
Leder, Lillesand Venstre