Skarp høringsuttalelse for bedre veg i planperioden 2010-2013!

Formannskapet vedtok tirsdag å rette en noe uvanlig skarp høringsuttalelse i forbindelse med Fylkets handlingsplan for nye riksveger 2010-2013. Varaordfører Jan Einar Henriksen fremmet forslaget på vegne av koalisjonen og saken blir nå behandlet i HU for plan miljø og tekniske tjenester før uttalelsen blir behandlet i bystyret 26.1.2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

 Jan Einar Henriksen fikk full oppslutning om sitt forslag til høringsuttalelse i formannskapet.

Jan Einar Henriksen fikk full oppslutning om sitt forslag til høringsuttalelse i formannskapet.

Pga høringsfristen som er fastsatt til 15.1.2010 er det formannskapets vedtak som blir sendt som høringsuttalelse, dog med den merknad at det forutsettes at bystyret følger opp vedtaket.

Under veis i debatten ble tre av strekpunktene som omfatter fylkesveger flyttet ned i et eget punkt, men ordlyden er identisk med det fremlagte forslaget.

Høringsuttalelsen lyder som følger:
Risør kommune beklager på det sterkeste at nødvendige g/s tiltak med lys langs R416 fra Frydendal til Østebø ikke er tatt med i fylkesrådmannens revidert forslag til handlingsprogram 2010-2013.

Mens de øvrige sørlandsbyene ligger på eller ved E18, har Risør en 12 km lang tilførselsveg uten g/s tiltak og lys ned til sentrum. Et reelt faktum som bidrar til at Risør oppfattes som en utkantkommune, og som ytterligere forsterker at vi faktisk er en kommune med negativ befolkningsutvikling.

Risør kommune jobber målrettet for å få til økt bosetting og økt næringsutvikling i Risør og i Østre del av Agder. Samtidig forventer Risørs administrativt og politiske ledelse at våre fylkeskommunale administrative og politiske ledelse sikrer oss nødvendig infrastruktur i form av en sikker tilførselsveg, en sikker tilkobling til E18 og i tillegg bidrar til å sikre særlige utsatte deler av det øvrige Riks- og fylkesvegnettet i Risør.

Risør kommune forventer at g/s tiltak med lys lange R416 fra Frydendal til Østebø tas inn i handlingsprogrammets investeringsplan for 2010-2013, med oppstart i 2010 og ferdigstilling midt i perioden.

I tillegg ber Risør om at følgende tiltak prioriteres:
•Prosjektere ferdig g/s tiltak og lys langs R416 for hele vegstrekningen fra Frydendal til E18 i 2010.
•Videreføre etablering av g/s tiltak med lys langs R416 fra Østebø til E18 i neste planperiode
•Ferdigstilling av miljøtiltak Risør sentrum (langs R416) med deling av kostnader sammen med Risør kommune innen planperioden
•Videreføre og øke investeringsmidler til punktutbedring/sikre nødvendig bredde på de mest kritiske punktene langs R351 i neste planperiode jf vegsjefens tidligere vurdering av tiltak.

Øvrige riksveger
•Ferdigstilling av g/s tiltak med lys langs F1 fra Hope skole til Karolina i 2010 med en deling av kostnader sammen med Risør kommune.
•Utbedring av Buviksvegen og Kranveien med tilstrekkelig sikring mot sjø (jf befaring ultimo 2009 hvor det fremkom at deler av vegstrekningen har for lav kant mot sjø).
•Punktutbedring av særlig utsatte punkt/innsnevringer langs Buviksvegen og Kranvegen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**