Køprising er også å sette pris på noe som er for billig i dag: Å forurense og veikapasitet. Forurensing er sløsing og ødelegging av ressurser. Køprising er viktig for å fordele trafikken på Bergen sitt veinett, som har god plass utenom rushtiden. Politikere som er opptatt av økonomi, også på høyresiden, burde være de første til å juble for køprising, som vil spare samfunnet for enorme summer.
Rushtidsavgift vil komme alle til gode bl.a. fordi: De som betaler mest har også mest å tjene på bedre fremkommelighet i rushtiden. Lavinntektsgrupper som ofte reiser kollektivt, tjener på rushtidsavgift i form av at bussen kommer raskere frem.
Næringslivet og samfunnet sparer enorme beløp på at trafikken flyter bedre. Staten har belønningspenger for de byene som tør å innføre restriksjoner på biltrafikken, og disse kan Bergen få en mye større del av hvis det blir innført en rushtidsavgift. Beboerne i sterkt forurensede områder vil skånes i større grad for eksosutslipp, som er mange sparte helseutgifter.
Bergen må i alle tilfeller følge opp vedtatte strategier for samferdsel for å fase inn køprising med opprusting av kollektivtilbudet og investering i ringveinettet.
Bare ett av flere tiltak: Enkelte politikere prøver seg med «nei, la oss få et godt kollektivtilbud først». Dette blir tullete. Både Nasjonal Transportplan, Bergens kollektivstrategiplan, fremkommelighetsplan og en rekke vitenskapelige rapporter slår fast at selv om vi bygger Bybanen til Voss og Stord og får busser overalt hvert femte minutt, så vil det ha lite å si om en ikke samtidig innfører restriksjoner på privatbilismen. Bergen Næringsråd og Venstre er også helt på linje i denne og en rekke andre store samferdselssaker for Bergensområdet. Køprising må til nettopp for å forbedre kollektivtilbudet.
Venstre vil invitere til debatt og lytte til innspill om hvorvidt en slik avgift skal komme på toppen av dagens bompenger eller endre denne ordningen og gjøre det gratis å passere på enkelte tidspunkt.
Ellers anbefales alle å lese: «Myter og fakta om køprising» fra Transportøkonomisk institutt (toi.no) som kom i november 2009. Her blir mange tullete påstander i denne debatten slått tilbake. Nå må vi finne den modellen for køprising som er best for Bergen.
Alf Helge Greaker, leder Bergen Venstre
INNLEGGET STO PÅ TRYKK I BT 12.1.10