Mulig utvidelse av Viking stadion

Kommunalstyret for byutvikling har lagt ut planprogram for mulig en mulig utvidelse av Viking stadion. — Viking ønsker større stadion. Det vil være mulig å få plass til større tilskuerkapasitet, sier Venstres Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Jon Arne Silgjerd

Solum Larsen understreker at større kapasitet må kunne løses innenfor rammene gitt i kommunedelplanen for Jåttåvågen. —Kommunedelplanen for Jåttåvågen er svært god og har dannet grunnlaget for en bra utvikling av området. Det vil være viktig at de hovedgrep bystyret har vedtatt ikke tilsidesettes, det kan skape vanskeligheter når resten av området skal utvikles. Solum Larsen viser til at både private og offentlige aktører i stor grad vært vært lojale til den overordnede planen.

Venstre stemte for å legge ut planprogrammet til høring. Partiet hadde egne oversendelsesforslag som tok for seg de største utfordringene, forholdet til friområder og økt forretningsareal.

Venstre mener kun en begrenset andel av nytt næringsareal kan reguleres til forretningsformål, handel. Økning i forretningsareal ut over kommunedelplanens rammer må konsekvensutredes, med sikte på innvirkning på øvrige sentre i kommunen og da særlig Stavanger sentrum.
Venstre vil ikke akseptere omdisponering eller andre tiltak som forringer som de regulerte friområdene. Siktkorridorer og grøntstrukturer skal opprettholdes som vist i vedtatt kommunedelplan.

Hør mer hos NRK-Rogaland, morgenlokalen 8. januar her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**