Et nytt norgeskart?

Pål Helle, leder i AUF i Oppland skriver i OA den 6. januar om kommunesammenslåing. «Det er ikke framtidsrettet å ha over 400 kommuner i Norge,—. Sammenslåing må til.» skriver Helle

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Alle er enige om at kommunene står overfor store utfordringer. Befolkningssammensetningen endres og kravet til tjenester er økende. Den yrkesmessige del av befolkningen er minkende, og kommunene får problemer med å styrke sine inntekter.

Det antydes at gevinsten ved en sammenslåing er en effektivisering av tjenesteprosuksjonen i kommunene og dermed en innsparing. Dette er høyst usikkert. I følge kommuneproposisjonen fra 2004-2005 er tjenestetilbudet til kommunene mer knyttet til kommunens inntekter og mindre til størrelse.

Jeg er redd politikerne gjør seg selv en «bjørnetjeneste» når kommuner stimuleres til sammenslåing. Det er uklart hva som gir gevinst og hva som gir tap ved en sammenslåing. De såkalte stordriftsfordelene er vanskelig å dokumentere, mens nærhet til beslutninger og engasjementet i befolkningen kan bli alvorlig svekket. En sammenslåing vil redusere antall folkevalgte. Dette betyr færre involverte i politikken og færre som ansvarliggjøres for den politkk som føres. Den lojalitet og innsats som de folkevalgte gjør, og det engasjement de folkevalgte har for sin kommune blir undervurdert. Det handler om nærhet til befolkningen, og det handler om den ombudsrollen politikere faktisk utfører. Forpliktende og langsiktig samarbeid mellom kommunene kan være en riktigere og bedere løsning.

Det er behov før økt kommunalt samarbeid. Små kommuner med svake fagmiljø, vil vanskelig kunne tilfredstille befolkningens ulike krav til tjenester. Samarbeid er derfor viktig og nødvendig. Utfordringen er å skape et samarbeid som forsterker tjenestetilbudet, men som fortsatt ivaretar en demokratisk kontroll.

Jeg tror at vinnerne i framtidens kommune Norge blir de kommuner som klarer å samarbeide med sine nabokommuner, og de kommuner som i dialog med sine innbyggere klarer å skape lojalitet, medvirkning og engasjement for sin kommune. Dette tror jeg gjøres bedre i små desentraliserte kommuner enn i store kommuner der avstanden til befolkningen øker. Utfordringen blir det interkommunale samarbeidet. I Oppland materialiseres det gjennom bl.a. regionrådene. Regionrådene er oppnevnte organer og har derfor mindre legetimitet enn kommunenes folkevalgte. Utfordringen ligger i å gi regionsamarbeidet en sterkere demokratisk forankring.

Vi skal være stolte av et desentralisert kommune -Norge. En sentralisering skaper større avstand mellom politikkere og befolkningen. Dette er folkestyret ikke tjent med.

Torbjørn Dahl
Venstrepolitiker, Lillehammer