Østfold Unge Venstre krever proff sex-undervisning

“Det må være mulig å gjennomføre tenårene uten å bli befølt mot sin vilje. Norsk seksualundervisning funker ikke,” uttaler fylkesleder i Østfold Unge Venstre Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Sigve Taklo Sekse

I en rapport fra Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) kommer det fram at en tredjedel av norske jenter har blitt befølt mot sin vilje. I tillegg har ti prosent vært utsatt for uønsket samleie. Overgrepene hadde i overveiende grad funnet sted da jentene var 10-14 år, og ofte av en gutt i alderen 15-19 år.

"Dette er skremmende og vi må ta grep nå. Det må være mulig å gjennomføre tenårene uten å bli befølt mot sin vilje. Norsk seksualundervisning funker ikke," uttaler fylkesleder i Østfold Unge Venstre Per Magnus Finnanger Sandsmark.

Østfold Unge Venstre fikk i Unge Venstres landsstyre rett før jul gjennomslag for å sette minstekrav til hvor mange helsesøstere det skal være i skolen. Unge Venstre mener løsningen er å styrke helsesøstertilbudet ved å sette en minstestandard på 1 årsverk per 500 elever i skolen og å la helsesøster stå for seksualundervisningen. Dette vil styrke helsesøstertilbudet, spesielt i videregående opplæring i Østfold, betraktelig.

Unge Venstres Finnanger Sandsmark syns det er flaut med stotrende naturfag- og religionslærere som gir inntrykk av at de syns seksualundervisning er enda mer pinlig for dem enn elevene.

"Vi trenger en proff, seriøs og forståelsesfull helsesøster som setter spesielt fokus på grensesetting og hvordan seksualopplevelsene skal være positive, ikke tekniske, for alle. Biene og blomstene finner vi fram til selv. Grensene og refleksjonene trenger man mer tid og flere tanker på å bli seg selv bevisst," avslutter Unge Venstre-fylkeslederen.

Du kan også lese saken på Østfold Unge Venstres nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**