Venstre for godt kollektivtilbud og trygge veier

Flertallet i fylkestinget (H, FrP, V, KrF) har vedtatt en fremtidsrettet budsjett og økonomiplan for Akershus. Innføring av et nytt takst og sonesystem fra 01.01.2011 blir en revolusjon for de kollektivreisende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Inge Solli (V) er varaordfører i Akershus.

88 takstsoner blir til 3 takstsoner, og det blir billigere å reise kollektivt i hovedstadsområdet. Flertallet i Akershus har siden 2007 økt budsjettet til fylkesveier, og vi er i gang med å ta igjen etterslepet på veivedlikehold. Vi oppretter nå et disposisjonsfond for å i vareta behov for økte utgifter til fylkesveier, innfartsparkering, kollektivtrafikk, miljøsatsinger, kompetanseheving i skolen og økt innsats mot frafall i skolen — herunder behov for flere elevplasser.

Mindretallet (Ap, SV, Sp) i fylkestinget har gått inn for å sette i gang det nye takst og sonesystemet 4 måneder tidligere enn flertallet. Dette gjør de til tross for at Ruter ikke er i stand til å gjennomføre det tidligere på grunn av samordningen med NSB’s takster. Det er dessverre slik at enkelte Ap-representanter har vært imot hele takst og sonesystemet, og de har uttalt at flertallet ikke har kunnet finansiere det. Nå blir det vedtatt, og det blir finansiert slik at kollektivreisende kan glede seg til 01.01.2011. Det har vært møte med departementet om denne saken, og vi er etter dette like trygge på at det ikke er teknisk mulig å innføre det nye takst og sonesystemet tidligere.

Kollektivselskapet Ruter har lagt fram en strategisk kollektivtrafikkplan med mål og virkemidler for å øke kollektivtilbudet vesentlig. Det legges også opp til en del effektiviseringstiltak som gjør at vi får mer igjen for pengene. Det nye takst og sonesystemet er en viktig forutsetning for å få flere kollektivreisende, et bedre kollektivtilbud og mindre klimagassutslipp i vår region.

Inge Solli
Fylkesvaraordfører og gruppeleder for Akershus Venstre