Ta vare på verdiene i Raumavassdraget

Verneplanene for vassdrag har sikret folk tilgang til fine friluftslivsområder og har berget mange viktige lakseelver. Nå vil flere av de lokale representantene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet lempe på vernet i Raumavassdraget. Det advarer Venstres Borghild Tenden mot.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Raumavassdraget ligger i naturskjønne Møre og Romsdal, og vannkraftplanene det nå tas til orde for innebærer også neddemming i et landskapsvernområde, tatt inntil Reinheimen nasjonalpark.

– Venstre er positive til en opprustning av Verma kraftstasjon, men dette må ikke gå på bekostning av verneverdiene i Raumavassdraget. En omkamp om vernet i dette vassdraget vil ha en uheldig signaleffekt, og kan åpne opp for en rekke andre prosjekter i vernede vassdrag, uttaler Venstre Borghild Tenden.

Tenden viser til at verneverdiene i Raumavassdraget er av nasjonal betydning, og at vassdraget er vernet av Stortinget etter en grundig prosess. Hun advarer olje- og energiminister Terje Riis-Johansen om å la seg presse av vannkraftinteressene.

– Det er sterke interesser som jobber for en rekke prosjekter i vernede vassdrag rundt om i landet. Da er det desto viktigere at olje- og energiministeren ikke viker en tomme om Raumavassdraget. Verneplanene for vassdrag har siden 70-tallet blitt til gjennom grundig arbeid. Dette må ikke vannkraftinteressene få lov å ødelegge, legger hun til.

– En lemping på vernet for å legge til rette for utvidelse av kraftverket kan sette hele vernearbeidet tilbake. Et sterkt vern er helt avgjørende for å bevare våre vakre og rike naturverdier, avslutter Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**