Årsmelding Risør Venstre 2009

2009 var et aktivt og positivt år for Risør Venstre, som med utgangspunkt i valgresultatet i 2007 hvor Venstre med 13,8 % av stemmene fikk 4 bystyremedlemmer fikk gjennomgående representasjon i hovedutvalgene. I tillegg er partiet godt representert i ulike utvalg, KS, Agder Energi med mer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Er det for stort fokus å detaljer i Risør? Bli med på Venstres årsmøte og si din mening om viktige saker Venstre skal ha fokus på i årene som kommer.

Foto: Jan Einar Henriksen

Medlemsutvikling
Laget hadde ved årets slutt 22 medlemmer registrert i VO´s medlemsdatabase hvorav 2 nye medlemmer kom til i løpet av året. Vi minnes også Asbjørn Sletten som gikk bort i 2009. Asbjørn betydde mye for Risør Venstre og var i all sin fremferd en aktiv, engasjert og pålitelig venstremann med utrolig mange års fartstid i ulike posisjoner for partiet Venstre og Risør kommune, som han var så glad i. Vi lyser fred over Asbjørns minne.

Møtevirksomhet
Bystyremedlemmene har fungert som Risør Venstres styre med Jan Einar Henriksen som leder og Anlaug Stenersen som kasserer. Vararepresentantene i bystyret har også fungert som vararepresentanter til styret.
Gjennom året er det gjennomført månedlige styre- og medlemsmøter samt felles gruppemøter innad i koalisjonen mandager forut for bystyremøtene. Tilsvarende har det vært gjennomført felles gruppemøter forut for møtene i hovedutvalgene.
Risør Venstre har også innehatt nestlederfunksjon i Aust Agder Venstre og har der deltatt i sammenslåingsprosessen for et felles Agder Venstre.

Informasjon
Info skjer ved direkte kontakt og ved utsendelse av møtenotat fra gruppemøter, felles gruppemøter, sentral info og annet nyttig info til alle som er registrert med e-postadresser. I tillegg gis det jevnlig info til medlemmer og offentligheten på www.risor.www.venstre.no hvor det i 2009 lagt inn 249 meldinger. Hjemmesiden fikk hele 31044 besøk (ikke medregnet robottreff som utgjør det mange dobbelte) hvorav mange treff fra presse, kommune, andre politiske partiers hjemmesider, Facebook og Twitter m.fl.

Økonomi
Regnskapet viser at Risør Venstre har sunn økonomi, og med et overskudd på kr 6.334,52 kroner og med kr 38.986,29 på bok har vi tilstrekkelig handlefrihet til å satse friskt frem mot neste valgkamp. Det gode valgresultatet i 2007 vil også sikre oss gode inntekter i de to kommende årene.

Samarbeid
Risør Venstre har også i 2009 innehatt gruppeleder- og sekretærfunksjonen for koalisjonen, som består av bystyrerepresentantene fra Venstre, Krf., Frp. og Høyre. Samarbeidet fungerer godt og spennet i politisk ståsted fører til mange spennende og gode diskusjoner hvor alle deltakerne må argumentere for sine forslag og standpunkt, og utfordrer alles evne til å inngå forlik.
Direkte kontakt med velgere er viktig og innspill blir alltid tatt hånd om på en fin måte og diskutert internt før forslag fremmes i bystyre og hovedutvalg. Spørsmål om utbedring av vegen fra Krabbesund til Åkvåg er ett av mange eksempel på velgernes direkte kontakt med Risør Venstres representanter, og som gir målbare og synlige resultat.

Politisk regnskap
Risør Venstre gikk til valg i 2007 med en meget godt sammensatt liste og et godt program som i aller høyeste grad tåler å bli målt på oppnådde resultat midt i perioden. Venstres deltakelse i koalisjonen ytterligere forsterker måloppnåelsen for inneværende bystyreperiode, også når det gjelder de felles punktene vi samarbeider omkring i koalisjonen.

Valg
Stortingsvalget i 2009 ble ikke som forventet selv om mange av våre medlemmer stod på og gjorde det de kunne for å skaffe Venstre stemmer. Vi lærer av det som skjedde og ser fremover mot neste valg i 2011 og 2013.

Utfordringer
Risør Venstre må fortsatt jobbe aktivt med informasjon utad i lokalpresse for å få frem vår politikk, vårt politiske regnskap og vår visjon for fremtidens Risør som et godt sted å bo og jobbe.
Våre hovedmål om økt bosetting og økt næringsutvikling er fremdeles ikke i havn og vi må øke fokus på ulike delmål for å nå våre to uttalte hovedmål. Dette arbeidet må skje internt, på kommune, fylkes og nasjonalt nivå dersom vi skal lykkes.
Arbeidet med å bygge den interne organisasjonen, sikre medlemsvekst og aktive listekandidater må prioriteres de kommende år. Skal Risør nå målene på kort og lang sikt må Risør Venstre få frem aktive og gode politiske kandidater på lokalt, fylkes og nasjonalt nivå ved de kommende valgene i 2011 og 2013.

Styret takker avslutningsvis våre medlemmer, støttespillere og velgere for innsatsen i 2009 og ønsker alle lykke til i 2010!

Risør 6. Januar 2010

Jan Einar Henriksen