Venstre ønsker aksjonskomité for bedre vei til og fra Risør!

Risør Venstre mener planlegging av ny E18 trasé fra Arendal til Akland må tas i en operasjon for å sikre helheten i de planene som nå skal utredes mellom Arendal og Tvedestrand.

En aktiv medvirkning og deltakelse i planlegging av trasé valg for ny E18 helt frem til Akland er avgjørende for at Risør skal kunne komme videre med sin planlegging og utvikling innen fremtidig kommunikasjon og strategivalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Risør Venstre vil etablere aksjonsgruppe for å sikre utbedring av R416, ny E18 og nytt Vinterkjærkryss

Foto: Jan Einar Henriksen

Koalisjonens forslag om å avsette prosesskostnader for å promotere oppstart av nytt Vinterkjærkryss, ny E18 mot Arendal og GS veg med lys langs R416 fra Risør til E18 —et 4 års prosjekt med en bevilgning på kr. 50000 pr år er viktig i den sammenheng, og formannskapet bør snarest mulig avsette tid for å diskutere problemstillingen sammen med plansjefen og HU for plan, miljø og tekniske tjenester for å få til en samordnet plan.

Aust Agder Venstres sekretær og bystyremedlem i Arendal Jan Kløvstad skriver bla. følgende i et brev til ordførerne i Arendal og Tvedestrand:

Sitat “Vi bør invitere transportkomiteen til å kome hit hausten 2010. Innan da har vi venteleg kome langt i detaljplanlegging av nye traséalternativ. Planleggingsarbeidet lokalt skal vere ferdig innan utgangen av 2011, altså klar til komande nasjona le transportplan. Vegvesenet, fylkeskommunen, kommunen og aksjonen “Betre stamveg på Sørlandet” samarbeider nært om både framdrift, traséval og finansiering. Vi vil kunne gi Stortinget ny og oppdatert klunnskap både om økonomi, om trafikktal, og dessverre også om ulykkestal. Eg ber med dette ordførarane i Arendal og Tvedestrand og fylkesordføraren om å invitere transportkomiteen på Stortinget til befaring på E18 Arendal-Tvedestrand hausten 2010″ sitat slutt.

Kløvstads brev viser hvor viktig det er at Risør er med i det videre planarbeidet også når det gjelder arbeid opp mottransortkomiteen på Stortinget. Risør må derfor snarest mulig på banen for å sikre planlegging av ny E18 trasé helt frem til Akland og ikke minst sikre en fullskala utbygging av Vinterkjærkrysset og oppstart av GS ved fra Risør til E18 snarest.

Forslag som fremmes i tirsdagens formannskapsmøte:

Ordføreren bes sammen med leder av HU for plan, miljø og tekniske tjenester legge til rette for et felles møte i løpet av januar/februar med tanke på opprettelse av Aksjonskomité for utbedring av R416, ny E18 og nytt fullskala Vinterkjærkryss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**