Kraftlinje vil rasere kulturlandskap i Melhus

Jon Gunnes og Torgeir Gunleiksrud protesterer i et leserinnlegg i dag mot Trønderenergis planer om å bygge en kraftlinje gjennom et viktig kulturlandskap og friluftsområde i Melhus. – Vi er sjokkert over at Trønderenergi i det hele tatt foreslår et slikt prosjekt og ikke tar hensyn til de innsigelser og protester som har kommet inn, men bare avviser disse på en arrogant og mangelfull måtem skriver de. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kraftlinje vil rasere kulturlandskap i Melhus

Kraft, elektrisitet

Foto: Microsoft

For to og et halvt år siden presenterte Trønderenergi nett (TEN) sine planer om å bygge en 66kV kraftlinje gjennom et viktig friluftsområde i Vassfjellet og tvers over kulturlandskapet mellom Melhus kirke og Melhus sentrum. Allerede under det første møtet om saken med kommunen og berørte grunneiere kom det fram det sterke protester mot planene og det ble etterlyst alternative traseer for kraftlinja eller muligheter for kabling gjennom det mest sårbare kulturlandskaps- og rekreasjonsområdene. Dette ble blankt avvist av TEN.

Etter dette har det stormet rundt denne saken i over to år med innsigelser og protester både fra regionale myndigheter, fra kommunen, fra Trondheimsregionens friluftsråd, fra berørte grunneiere og fra enkeltpersoner og det har vært mange oppslag om saken i mediene. Etter at så Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) i november 2009 ga TEN konsesjon uten å ta hensyn til innsigelsene og protestene, har både Sør-Trøndelag fylkeskommune, Melhus kommune, friluftsrådet og berørte grunneiere anket saken til Olje- og energidepartementet.

Jon Gunnes er fylkesleder i Sør-Trøndelag Venstre.

Foto: Rune Kongsro

Undertegnede kjenner det aktuelle området godt og vet hvor spesielt dette kulturlandskapet er. Vi vet at grunneierne har gjort området tilgjengelig for menigmann ved å anlegge turstier, vannspeil, rasteplasser og lekeapparater, og vi vet at tusener benytter området til rekreasjon hvert år. Vi vet at alle seks grunneiere har gått sammen og utarbeidet konkrete planer for varig vern av området og at fylkesmannen i Sør-Trøndelag i like før nyttår ga grunneierne og turlaget landbrukets kulturlandskapspris for 2009. Vi registrerer at fylkeskommunen fremholder at dette kulturlandskapet er viktig etter den europeiske landskapskonvensjonens kriterier.

Vi er derfor sjokkert over at Trønderenergi i det hele tatt foreslår et slikt prosjekt og ikke tar hensyn til de innsigelser og protester som har kommet inn, men bare avviser disse på en arrogant og mangelfull måte. Vi er like sjokkert over at NVE her gir energiselskapet full støtte og hevder at de har et godt nok beslutningsgrunnlag til å fatte vedtak om konsesjon.

Vi håper at Olje- og energidepartementet her griper inn og sørger for at vi ikke enda en gang får etablert en skjemmende kraftlinje basert på et snevert og kortsiktig økonomisk grunnlag og en teknologi og en miljøprofil som ikke har endret seg på en mannsalder.

Jon Gunnes Torgeir Gunleiksrud
Sør-Trøndelag Venstre friluftsinteressert Melhusbygg