Skuterud snudde kommunestyret

Et innlegg fra Venstres Lavrans Skuterud fikk kommunestyret til å snu i en reguleringssak. Det fører til at det blir drift på gården Stubban på Monsetjåren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Saken dreier seg om en landbrukseiendom på Monsetjåren i Orkdal der eieren ønsket å dele fra og selge husene med litt jord rundt. Selv ønsket han å sitte igjen med en teig på 33 daa, der han så et potensial for framtidig boligutbygging. Rådmannen gikk inn for å avslå søknaden med hjemmel i jordloven. I forvaltningsutvalget fikk dette forslaget flertall. Skuterud benyttet seg av retten til å mindretallsanke saken til kommunestyret med støtte av Framskrittspartiet. Etter et engasjert innlegg av Skuterud gikk hele kommunestyret minus 1 med på fradelingen.
“Her sitter vi med et pent småbruk med gode bygninger på Monset. Dette ville ha forfalt i og med at det kostet for mye for grunneier å å vedlikeholde. På den annen side hadde vi en kompetent kjøper med en genuin interesse for gamle bygg. Han ville flytte dit, starte med sau og restaurere bygningsmassen” sier Skuterud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**