Sats på realfaglærere

Norske elever i videregående skole hadde dårligere resultater i fysikk og matematikk i 2008 enn ved tilsvarende undersøkelser i 1990-årene, viser en ny internasjonal undersøkelse. Fylkesleder Andre N. Skjelstad vil ha økt satsning på realfaglærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Innlegg – av Andre N. Skjelstad, fylkesleder i Nord-Trøndelag Venstre

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Venstre er bekymret for tilbakegangen i norske elevers prestasjoner i både matematikk og fysikk på videregående skole og mener den viktigste medisinen for å snu den trenden er å sikre flere og bedre realfaglærere.

Blant elever i ti land som omfattes av undersøkelsen, kom de norske elevene på tredjeplass i fysikk og på sjuendeplass i matematikk. Rapporten som Utdanningsdirektoratet offentliggjorde i desember har fått tittelen "Et skritt tilbake". Elevenes prestasjoner er målt i et prosjekt som kalles TIMSS Advanced, og som omfatter elever som velger full fordypning i matematikk eller fysikk i videregående skole.

Å sikre mange nok kompetente lærere med realfagbakgrunn er det viktigste vi kan gjøre for å snu den negative trenden. Venstre krever derfor en nasjonal rekrutteringsplan for realfaglærere og mener de videreutdanningstiltakene regjeringen har presentert for lærere ikke er tilstrekkelig nok.

Venstre mener staten må legge forholdene til rette for å få, blant annet, flere økonomer og ingeniører til å bli lærere. De har kompetanse som skolen kan trenge, men nye yrkesgrupper trenger selvfølgelig pedagogisk tilleggsutdanning innenfor pedagogikk. Det er derfor et behov for en nasjonal og helhetlig plan for å rekruttere nye lærere, og i større grad beholde eldre lærere.

Venstre forslår derfor følgende rekrutteringstiltak
1.Rekruttering av lærere fra andre relevante yrkesgrupper som for eksempel økonomer og ingeniører og etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend.
2.Tiltak for å styrke og sikre kompetansen hos lærere: Systematisk kompetanseheving er noe av det viktigste man kan gjøre for å beholde gode realfagslærere og sikre kompetanse det er behov for i skolen. Derfor bør det innføres et kompetanseår for lærere i videregående skole.
3.Rekruttering av nye lærere: Gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å bli lærere. Endre og utvide allmennlærerutdanningen til fem år vil tilføre yrket mer kompetanse og høyere status.
4.Seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen: I følge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**