Følger psykiatrilån med argusøyne

Julaften leser vi i oppslag i Agderposten at nå skal styret ved Sørlandet Sykehus følge psykiatri – lån med argusøyne, skriver Anne Midtlien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Anne Midtlien på fylkesårsmøte

Foto: Jan Kløvstad

Bakgrunn for oppslaget er ansattes representanter i sykehusstyret og deres krav om protokolltilførsel til sykehusbudsjettet med godkjenning av "lån" på 16.mill. kroner fra klinikk for psykiatri, rus og avhengighet til sykehusets somatiske virksomhet.
Det påpekes i protokolltilførselen at "dette svekker mulighetene til en nødvendig styrking av psykiatrien".
De siste fem årene er totalt 100 millioner kroner i øremerkede midler som er tilført sykehuset i forbindelse med opptrappingsplanen for psykiatri, brukt til å saldere budsjettene ved Sørlandet sykehus. I oppslaget leser vi at styreleder Peder Olsen er bekymret for at aktiviteten innenfor voksenpsykiatri skal bli for lav. Leder for psykiatri, rus og avhengighet Anders Wahlstedt uttaler i samme oppslag, at rekruttering av spesialister nå er et økonomisk problem. Nestleder i styret ved Sørlandet Sykehus May Britt Lunde (Ap) flagget for få uker siden (oppslag i Agderposten)egen innsats i arbeidet med å få på plass tilbud til rusmisbrukere i sin hjemkommune. Hva er det som gjør at hun ikke flagger den samme solidaritet til satsing innen psykiatri, rus og avhengighet ved sykehuset, når vi vet at minst 50% av innleggelsene ved psykiatrisk avdeling har sammenheng med rusmisbruk?
Ifølge klinikksjef Anders Wahlstedt "lider vi ikke av inkompetanse når det gjelder å bruke penger". Da er det ingen grunn til ikke å sørge for at pengene tilbakeføres klinikk for psykiatri, rus og avhengighet når mangel på spesialister skyldes mangel på penger. Det forventes at klinikksjef Wahlstedt tar ansvar for å ansettelser i vakante stillinger. Det forventes at May Britt Lunde (Ap) viser ansvar i den posisjon hun er i som nestleder i sykehusstyret og taler rusmisbrukerens sak også i denne sammenheng.
Det forventes at styreleder tar ansvar for at det satses like tungt innen klinikk for psykiatri, rus og avhengighet som innen medisinsk- og kirurgisk klinikk.

Anne Midtlien
Venstre