Lite nytt fra Stoltenberg

I sin nyttårstale gav statsminister Jens Stoltenberg ingen nye signaler om økt satsing på de områdene statsministeren pekte på som viktige. – Avstanden mellom Stoltenbergs ord og det regjeringen faktisk gjør er betydelig. Statsministeren virket selvtilfreds og pekte ikke ut noen ny kurs, uttaler Ola Elvestuen, 2. nestleder i Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

-Tiltaket statsministeren pekte på var å initiere en samfunnsdebatt. Det er positivt, men tegner samtidig et bilde av en statsminister som mangler et prosjekt og en retning for landet, legger Elvestuen til.

-Stoltenberg trakk fram betydningen av klimaarbeidet, men varslet ingen nye tiltak. Han argumenterte sterkt for frikjøp gjennom kvoter og tiltak i utlandet. Mens gode prosjekter innen fornybar energi og miljøteknologi stadig flytter ut til utlandet, så han ingen sammenheng mellom gjennomføringen av klimatiltak på hjemmebane og utvikling av fremtidens grønne arbeidsplasser og bedrifter, påpeker han.

– Statsministeren pekte på kunnskap som nøkkelen til fremtidens velferd og verdiskapning, men prioriterer ikke læreren og varslet ingen ny satsing på forskning og høyere utdanning. Venstre er enig i statsministerens uttalelse om at "kunnskap trumfer alt", men det står i kontrast til den måten regjeringen har nedprioritert satsingen på kunnskap, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**