Halden Venstre i året som gikk

Det har vært et år med mange opp- og nedturer for Halden Venstre. Vi har kjempet for alt fra gransking av politisk korrupsjon, bevaring av danselinja på Risum til bedre brannberedskap. Vi har avholdt årsmøte, fått ny fylkesleder i Unge Venstre fra Halden og fått Atoosa Thunem som nytt medlem av vår kommunestyregruppe. I denne artikkelen finner du noen høydepunkt fra året som gikk. Takk for det gamle, og godt nytt år!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

JANUAR

Geir Helge Sandsmark fortsatte som leder

Geir Helge Sandsmark

Foto: Kjartan Allmenning

Årsmøtet gjenvalgte Geir Helge Sandsmark som leder, Erin Finnanger til kasserervervet og Pål Buttingsrud som styremedlem. Gerard Doetjes ble valgt til ny sekretær for laget og Cristina Casalins Mendijon ble nytt styremedlem. Jan-Magne Sørensen og Elisabeth Egeberg ble varamedlemmer til styret.

Ny kurs i kulturpolitikken

Barn, kreativ, skole

Foto: Microsoft

Bare Venstre foreslo å gi Bom! Kræsj! Bang! hele den støtten de hadde søkt om. Samtidig lanserte Venstres unge kulturpolitiker, Per Magnus Finnanger Sandsmark, en ny linje for prioritering av utdeling av penger til kulturlivet. – Tiltak som fremmer mestringsglede og deltakelse av, for og med haldensere skal ha førsteprioritet. Kommersielle arrangementer vil ikke ha høy prioritet.

FEBRUAR

Halden Venstre er opptatt av brannberedskapen

Brann_Risor_2

Foto: Jan Einar Henriksen

Vi i Venstre ønsker at brannberedskapen sikres gjennom at de forholdene det er strid om, blir løst på en måte som gjenreiser mannskapenes tillit til sin egen arbeidsplass. Vi oppfordrer ommunens administrasjon til å ta fatt i de forholdene som mannskapene peker på. Dette vil gjenreise respekten og tilliten til såvel administrasjonen som brannberedskapen, skriver Venstres gruppeleder Roar Günther Andersen og lokallagsleder Geir Helge Sandsmark i dette innlegget

Vil bevare Prestebakke

Prestebakke skole

Foto: Prestebakke skole

I Hovedutvalg for undervisning og oppvekst 3. februar spurte Venstres Tone Skråning om når skolestrukturen skal behandles politisk. Hun har også engasjert seg i kampen om Prestebakke skole, blant annet ved å delta på bussturen for politikere og deltatt i møte med kunnskapsministeren.

MARS

Behandlingstid for adopsjonssøknader

Barn

Foto: Microsoft

Venstres Geir Helge Sandsmark stilte skriftlig spørsmål til ordføreren om behandling av adopsjonssøknader. Halden Venstre har blitt kontaktet av personer som mener behandlingstiden i kommunen er for lang.

APRIL

Haldensere til kamp for miljø, kultur og sosialt ansvar

Tone Skråning og Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Østfold Venstre, arkiv

Neste helg (24.-26. april) samles Venstre til Landsmøte i Stavanger. Fra Halden deltar Venstres tredjekandidat til stortingsvalget Tone Skråning og Halden Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark. De vil arbeide for at Venstre skjerper kulturprofilen sin, satser offensivt på Østfoldbanen og tar et tak for å redusere tvangsbruk i psykiatrien.

La haldenserne danse

Kulturskolen i Målselv Mowgli

Foto: Roar Sollied

“Fylkeskommunen arbeider hardt for at Østfold skal bli et bedre fylke på scenekunst, da er det rart at de svikter scenekunsten og skal redusere antall danseplasser i fylket,” skriver Per Magnus Finnanger Sandsmark om den foreslåtte nedleggingen av danselinjen i Halden i “innhogg” i Halden Arbeiderblad.

MAI

Krever gransking

Halden Rådhus

Foto: Halden Dagblad

Under sist kommunestyremøte fremmet Venstres Geir Helge Sandsmark forslag om at et uavhengig organ skal granske Halden kommune for å rydde opp i det som trenger opprydning, og for å få avkreftet eventuelle ubegrunnede mistanker om uheldige forhold. Det har skapt stort engasjement i lokalbefolkningen.

JUNI

Skole som hjelper elevene på deres egne premisser

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Under behandling av skolepolitisk plattform i hovedutvalg for undervisning og oppvekst, 3. juni, ønsket Tone Skråning en tilføyelse som ivaretar barnas individuelle behov. Hun mener også at dokumentet er for lite konkret på tiltak.

JULI

– Vil aldri få for lite å gjøre

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Venstre, arkiv

Halden Venstres Per Magnus Finnanger Sandsmark er nyvalgt leder av Østfold Unge Venstre og ble portrettintervjuet i Halden Arbeiderblad fredag 24. juli. Miljø, rusomsorg og videregående skole er tre av hovedmomentene Per Magnus brenner for innen politikken. — Miljøvennlige løsninger, jernbane, små bedrifter — ja miljøbevissthet generelt.

Venstretopp møtte døra

Rita Sletner, ass. generalsekretær i Venstre

Foto: Finn Dale Iversen

Venstre har vært på besøk hos flere som arbeider med rusomsorg for å hente inn kunnskap om arbeidet som gjøres med rusomsorg i Østfold, men Halden kommune fikk vi ikke møte. Likevel møtte Rita Sletner, Per Magnus Finnanger Sandsmark og Tone Skråning Rusmisbrukerenes interesseorganisasjon. Og Per Magnus og Trine Skei Grande besøkte Østerbo.

AUGUST

Vil ha kulturnæringssenter

Skolekorps

Foto: Venstre

Halden Venstre lanserer denne uka 10 tiltak for et mer kreativt Halden, gjennom å satse på koblingen mellom kultur og næringsliv. – Gjennom å utnytte Halden som kultur- og opplevelsesby øker vi trivselen i byen, verdien til kulturlivet og får flere arbeidsplasser, sier Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark og stortingskandidat Tone Skråning.

SEPTEMBER

Valg 2009

Foto: KRD

Valget gikk ikke så bra, men Halden Venstre gjorde et godt skolevalg. Ungdommen i Østfold vil ha Rita Sletner (V) på Stortinget. Venstre har kjempeframgang fra 1,6 % i 2005 til 4,1 % i 2009 og Rita Sletner ville fått stortingsplass. – Dette viser at ungdom er opptatt av å avskaffe pelsdyrnæringa, satse på jernbane og hjelpe de som trenger det mest, sier Haldens Per Magnus Finnanger Sandsmark som leder Østfold Unge Venstre som er mest stolt av 5,4 % i Halden med 6,9 % på Risum (+6,6).
Les mer her.

Vil Halden Ap stoppe Aps planer om dobbeltspor?

Tog Arna

Foto: MK

Geir Helge Sandsmark i Halden Venstre er bekymret for at manglende planarbeid i Halden kan forsinke dobbeltsporutbyggingen i Østfold. Her kan du lese innlegget som ble trykket i Halden Arbeiderblad 2. september.

OKTOBER

Atoosa Thunem

Atoosa Thunem, Halden Venstre

Foto: Privat

Venstre får enorm medlemsøkning etter valget, og et av medlemmene er kommunestyrerepresentant Atoosa Thunem som også er medlem i hovedutvalg for kultur og idrett. Medlem av Venstre fra oktober 2009, valgt inn på Arbeiderpartiets liste.

Styrk barnevernstjenesten

Barn

Foto: barunpatro, sxc.hu

Til kommunestyremøtet 22. oktober forelå det et brev fra klubbstyret for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. Her utrykkes bekymring for behandlingskapasiteten ved barnevernet. Venstres Geir Helge Sandsmark benyttet anledningen til å oppfordre politikerne til å prioritere barnevernet i den forestående budsjettbehandlingen.

NOVEMBER

Skoleveg til Asak skole

Skolestart, barn

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

I Hovedutvalg for Undervisning og oppvekst, 4. november, var det lagt fram forslag til utbedring av skoleveg til nye Asak skole. Venstres Geir Helge Sandsmark er fornøyd med administrasjonens utredning, men han etterlyser dialog med skolebarna og andre interessenter. Hans alternative forslag til vedtak ble nedstemt, men støttet av Høyre. Les innlegget og forslaget her.

Østfold UV vil sende Jul i Skomakergata

juletre

Foto: Microsoft

– Serien har 30-årsjubileum i år, og FNs barnekonvensjon har 20-årsjubileum. Jon Blund og barnas rettigheter bidrar til en bedre verden, sier leder i Østfold Unge Venstre Per Magnus Finnanger Sandsmark til P4.

DESEMBER

Venstre gir ikke opp 10:10-kampanjen

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Venstre har gjort flere forsøk på å få Halden kommune til å slutte seg til 10:10 kampanjen. Heller ikke besøket på klimatoppmøtet i København har gjørt ordføreren så miløjøbevisst at Halden kan slutte seg til 10:10 kampanjen.

Budsjettet

Sedler

Foto: Venstre

Gjennom sunn økonomisk styring vil Høyre, Senterpartiet og Venstre skape en sunn skole, en sunn omsorg og en sunn by. – Vi klarte å finne penger til økning av sosialsatsene samtidig som tilbud innen psykiatri og rusomsorg opprettholdes på dagens nivå, sier Venstres gruppeleder Roar Günther Andersen. De tre partiene opprettholder også lærerressursene. Her skal det spesielt satses på leksehjelp og hjelp til barn med lesevansker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**