Planen for Eiganestunnelen stoppet

Planen for kort Eiganestunnel og motorvei i dagen gjennom Tasta er opphevet av Fylkesmannen i Rogaland.
-Det har vært mer enn nok grunner til å stanse denne planen. At Fylkesmannen har valgt å oppheve vedtaket er derfor ingen overraskelse. Det ville vært en større overraskelse hvis det ikke skjedde, sier Venstres Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Frode Kleppe

Solum Larsen er nestleder i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger. -Planen for motorvei gjennom Tasta har vært et dårlig arbeid og en elendig idé fra dag 1, sier han.

-Det er påpekt feil på feil gjennom behandlingen av denne saken. Fylkesmannen har opphevet planvedtaket med begrunnelse i to forhold: Manglende høring i forhold til endrede planformuleringer om støy og det merkelige vedtaket om kulvert utenfor planområdet som Ap, Høyre, KrF og Frp laget i siste runde i kommunalstyret for byutvikling (les mer her) og som vegvesenet har varslet innsigelse mot (les mer her).

E39 Tasta

Foto: Statens vegvesen

-At vedtaket oppheves er en seier, men det er sørgelig at vi har kastet bort så mye tid og krefter. E39 er en stamveg og må planlegges slik at den tar hensyn til mennesker og mijø. Planforslaget til kort Eiganestunnel har aldri tatt slike hensyn, sier Solum Larsen. Han konstaterer at det bare finnes en løsning på denne konflikten. -Nå må vi velge den lange tunnelen under Tasta som ble beskrevet i kommunedelplanen 118k, eller tenke helt alternativt og legge E39 utenfor byområdet, sier Solum Larsen.

-Jeg ville anbefale flertallet å samarbeide med Venstre om en ny løsning for stamvegen som ikke rammer folk på Tasta på denne måten. Vi fant en bedre løsning på Våland og på Hundvåg enn det vegmyndighetene ville tvinge på oss. Jeg vil igjen be det politiske Stavanger være med på å finne bedre løsninger enn denne korte Eiganestunnelen.

-Det er teknisk og formelt mulig å fremdeles trumfe denne forferdelige motorveiplanen igjennom det politiske systemet. Jeg håper i det lengste at flertallet besinner seg.

Her er hele vedtaket fra Fylkesmannen i Rogaland >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**