Havnesjefen bløffer Drammens befolkning

Havnesjefen i Drammen bløffer befolkningen og kommer med uttalelser til NRK Buskerud den 22. desember som ikke er etterrettelige når det gjelder fakta om godstransporten i Drammen sier Knut Anders Berg, gruppeleder i Drammen Venstre i en pressemelding.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

To godsterminaler skaper ikke mindre lastebiltrafikk i Drammen, men mer uttaler Berg. Havnesjefen uttaler til NRK at den nye godsterminalen på Holmen vil skape mindre lastebil trafikk i Drammen sentrum. Det er mildt sagt et dårlig regnestykke å tro at trafikken vil bli mindre ved å øke antall godsterminaler. Godsterminalen i Nybyen vil dessverre bestå i mange år, uavhengig av hva havnesjefen gjør på Holmen sier Berg

Knut Anders Berg

Foto: Claus Haals

Regional havn?

Havnesjefen og havnestyret har gjentatte ganger de siste to årene lovet politikerne og befolkningen at det kun jobbes ut i fra at Drammen havn skal være en havn for vår region. At havnesjefen nå forteller at det skal lastes containere fra båt direkte til jernbane beviser at havna jobber med å bygge en stor nasjonal containerhavn og samtidig som de forteller politikerne i bystyret og befolkningen generelt at det kun er en regional havn de ønsker å ha. Jernbanen er bare et kostnadseffektivt transportmiddel for gods over strekninger på minst 45-50 mil. Etter mine geografikunnskaper har vi da kommet godt ut av vår region. Denne informasjonen, sammen med havnesjefens uttalelser på et fordrag ved biblioteket i september, tyder på at havnesjefen har to strategier: En offentlig og en intern strategi, uttaler Berg.

Snikinnføring av Nasjonal containerhavn

Under parolen "regionalt ansvar" prøver havnesjefen i realiteten å snikinnføre en nasjonal containerhavn, Han fører befolkningen og bystyret i Drammen bak lyset. Det virker som dette også er grunnen til at havnesjefen er negativ til Liers planer om en fjordby på Lierstranda. Havnesjefen trenger nemlig arealene selv til containerhavnen han drømmer om sier Knut Anders Berg.

Hva vet havnestyret og hvorfor tør de eventuelt ikke ta debatten?

Jeg tar det som en selvfølge at havnestyret har kontroll på strategien til havna og dermed sanksjonerer havnesjefens ambisjoner om en nasjonal havn med Drammen som innfallsport for utenlandsk gods til hele Norge. Drammen vil med andre ord bli belastet med store mengder gods som ikke er relatert til vår region i det hele tatt. Så mye som mulig om havnesjefen får sin vilje. Hvor er havnestyret? Jeg finner det mildt sagt useriøst at de ikke tør ta debatten om en nasjonal containerhavn i Drammen. For det er vel ikke fordi de ikke har forstått havnesjefens ambisjoner på bekostning av byens miljø?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**