God jul

Venstre i Stavanger ønsker alle god jul. Et travelt år, 2009, nærmer seg slutten, og alt tyder på at store nye utfordringer venter i 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

julemotiv 5 - juletre

Foto: microsoft

Venstre har lagt bak seg et travelt år i Stavangerpolitikken. Venstres størrelse og innflytelse forplikter til aktivt og grundig arbeid. Og det er klart at byen vår preges litt hver dag av Venstres positive gjennomslag. Å løse klimautfordringen med hjelp fra et solid næringsliv og arbeid for de svakeste i samfunnet skal være det sentrale for Venstre.

Omsorg for de svakeste
Venstre leder det tunge levekårsstyret i Stavanger kommune. Det er mye som avgjøres av statlig lovverk, men Venstre klarer å påvirke slik at mange vanskeligstilte skjermes fra reduksjon i tjenestetilbud.

K46 er et hjelpetilbud til unge med rusproblemer i alderen 17 til 25 år som også gir råd og veiledning til foreldre og pårørende. K46 utvider nå tilbudet også til å bli et heldøgnstilbud. Dette er en seier for rusomsorgen.

Venstre har hele tiden fokus på boliger for vanskeligstilte. Det gjenstår mye arbeid , men det jobbes uavbrutt. Avstanden mellom de som har lite og de som har mye, kan bli stor i en så velstående by som Stavanger.

Mye av det daglige politiske arbeidet på levekårsområdet preges av å være ombud. Mange trenger en mulighet til å få sin sak reist ut over vanlig saksbehandling. Det er vanskelig å vite om vi klarer å gjøre nok. Men vi prøver å følge opp alle saker så godt som mulig.

julemotiv 3 - pynting av juletre

Foto: microsoft

Skole og barnehage
Venstres oppmerksomhet rettes særlig mot skolens innhold og de mulighetene vi gir lærere å være lærere. Det var en stor seier å endelig få på plass penger i budsjettet til kompetansetiltak for lærerne. Vi trenger gode og engasjerte lærekrefter som at skolen vår skal være så bra som barna våre fortjener. Og vi trenger å rekruttere flere lærere.
Skoleringsopplegget, rektorskolen, vil kunne være med å gi oss de gode skoleledere byens skoler trenger.
Stavanger har kommet langt i forhold til rehabilitering av skolebygg. Mange skoler trenger større og bedre uteområder. Disse kan bli nærmiljøanlegg som blir et gode for mange boligområder.

Barnehagene er bygget kraftig ut over de siste årene. Venstre har vært bekymret over rekrutteringen av fagfolk. Hovedfokuset blir nå å rekruttere gode medarbeidere til å jobbe i barnehagene.

Kulturminnevern og byutvikling
2009 var året da vi så at Venstres engasjementet for kulturminnevernet førte fram til at Nytorget nå kan bevares for ettertiden. I 2006 vedtok bystyret en plan som ville rasert torget, med mur og trær og bevaringsverdige bygninger ville gå tapt. Venstre har arbeidet iherdig for å vise at det ikke var nødvendig å ødelegge plassen for å kunne bygge et nytt parkeringsanlegg i sentrum. Venstres forslag om at fjellhall under Bergeland ville være en mye bedre løsning har fått faglig støtte, og har fått tilslutning fra et enstemmig kommunalstyre for byutvikling. Nå går saken om å starte nytt planarbeid til bystyrets møte i februar. Da kan endelig raseringsplanen bli lagt vekk.

Fjellhallen åpner også for andre positive byutviklingsgrep. Fjellhallen kan gjøre det mulig å fjerne parkeringshuset på Jorenholmen. Dette har vært en kampsak for Venstre siden 1980-tallet. Vi kan bare begynne å glede oss over hvilke muligheter en annen bruk av Jorenholmen vil gi byen.

Hva venter oss i 2010?
Det er tegn som tyder på at det kan bli urolige økonomiske tider. Stavanger er en by i den globale økonomien, vår mulighet til velstand preges av de internasjonale konjunkturer. Hvis Stavanger kommunes inntekter blir lavere må vi levere gode tjenester smartere. Vi må også skape verdier og være en tilretteligger næringsliv lokalt. Da må det også bygges nok boliger til at folk kan bosette seg i byen vår.

Som byen sosialliberale parti vil Venstre aldri frykte framtiden og de utfordringer som måtte komme, men stå oppreist og ta ansvar. Vi skal stå på for miljø, skole, småbedrifter og sosialt ansvar!

jul

Foto: M.A.Bjørkli

Venstre i Stavanger takker alle medlemmer, venner og samarbeidspartnere for året 2009 og vil ønske alle en god og fredelig julehøytid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**