Klimapartnerne krever handling på hjemmebane

Venstre, KrF og Høyre forventer at statsminister Stoltenberg (Ap) skjerper klimainnsatsen hjemme. – Nå må Norge bruke muligheten til konkret å vise hvordan Norge skal innfri målsettingen i klimaforliket om å foreta to tredeler av kuttene hjemme, ikke bare snakke om luftslott, sier Venstres Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre, KrF og Høyre forventer at klimainnsatsen skjerpes.

Foto: Microsoft

— Det er nesten umoralsk av Norge å betale for at andre skal gjøre jobben, bare fordi vi har penger nok. Jobben med å skape tillit i den fattige del av verden starter hjemme. Det er jo ikke snakk om å gå ned i levestandard eller å fordele smerte. Alle skal få det bedre, sier Skei Grande til NTB.

Les: Venstres 10 miljøkrav til regjeringen.

Etter København må Norge få fart på klimareduksjonene må hjemmebane, mener Skei Grande.

Foto: Caroline Roka

Styrke klimaforliket
Hun vil at klimaforliket skal videreføres og styrkes, men at Stoltenberg på en offensiv og troverdig måte må vise hvordan veien framover skal se ut for et rikt land med store utslipp.

I en statusrapport om oppfølging av klimameldingen og forliket på Stortinget sier Høyre, KrF og Venstre at regjeringen ikke har presentert tiltak som vil gjøre det mulig å nå dette målet.
Dokumentet ble lagt fram i begynnelsen av desember, men druknet i alle spekulasjonene forut for København-toppmøtet. Det viser at en rekke punkter ikke er oppfylt eller bare delvis oppfylt.

– En sinke
Høyres miljøpolitiske talsmann Nikolai Astrup sier at det er svært mye å ta fått på hjemme.
– Internasjonalt gjør Norge en god jobb, men på hjemmebane er vi en sinke i europeisk sammenhen, sier han til NTB.

– Venstre vil uansett fremme en rekke krav til gjennomføring av kutt på norsk side. Hele prosessen går for sent. Dersom vi skal forvente at andre kutter, må Norge og andre rike land gå foran med et godt eksempel. Dessuten må regjeringen komme oss mer i møte når det oppstår uenighet om fortolkningen av forliket, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**