Venstre prioriterer skolen

Venstre har prioritert økte driftmidler til skolen i bystyrets budsjettbehandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Totalt drøye 50 millioner i økte driftsmidler for kommende fireårsperiode.

Som forventet fikk ikke Venstre støtte i bystyret til dette. Subsidiært støttet Venstre budsjettforslaget til H og Krf. I bytte fikk vi inn 4 millioner ekstra til skolenes drift i forhold til H/Krfs opprinnelige forslag. Det betyr at skolenes driftsmidler i perioden øker med totalt 20 mill kroner.

Venstre fikk gjennom følgende vedtak: Skolene skal fortsatt tilrettelegge for at elevene har fysisk aktivitet hver dag. Skolene tilpasser aktivitetene etter hvilke muligheter som finnes lokalt. Skolene rapporterer til oppvekststyret hvilke tiltak som gjennomføres. Vedtaket er gledelig da det fortsatt sikrer fokus på fysisk fostring i skolehverdagen.

En del av de nye skolene har fått store åpne læringsarealer. Dette fører til unødig mye støy. Venstre fikk gjennom sitt forslag om at skolene skal vurdere behovet for endringer av læringsarealene for å redusere støy og uro og for økt fleksibvilitet med hensyn til læring. Det betyr at hvis en skole mener det er viktig å sette opp noen skillevegger, så må det skaffes midler til dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**