Venstre gir ikke opp 10:10 kampanjen

Venstre har gjort flere forsøk på å få Halden kommune til å slutte seg til 10:10 kampanjen. Heller ikke besøket på klimatoppmøtet i København har gjørt ordføreren så miløjøbevisst at Halden kan slutte seg til 10:10 kampanjen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Forespørsel klimakampanjen 10:10 i Halden

Bergen Nubben Nubbefjellet

Foto: Alf Helge Greaker

I møter i HUNM denne høsten opplevde jeg at Haldendeltakelse i !0:10 kampanjen ble satt på sakskartet etter ønske fra undertegnede. Dette er i seg selv en så positiv opplevelse at jeg vil leve lenge på den til tross for at vedtaket ble negativt i siste møte 25. november. Nå har jeg observert at ordføreren har bivånet klimatoppmøtet i København og nærer derfor håp om forsterket klimabevissthet, som jeg med dette vil appellere til. 10:10 kampanjen, som går ut på at man forplikter seg til 10 % reduksjon av CO2 utslipp i 2010, startet i Storbritannia og har der stor oppslutning blant enkeltpersoner, byer, bedrifter og organisasjoner. I Norge er kampanjen i en startfase. Mange enkeltpersoner og organisasjoner, som fagforeninger, er tilsluttet. Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger er i ferd med å knytte seg til.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Halden Dagblad

De totale klimagassutslippene i Halden pr. 2007 var ca 5400 kg. pr. innbygger ifølge rapport til HUNM til RS 2009/22, 25. november. Ved noen enkle overslag basert på disse opplysningene i RS 2009/22 anslås kommunens andel av dette til ca 700 kg pr innbygger. 10 % av dette utgjør 70 kg pr CO2 pr. innbygger. I henhold til opplysninger undertegnede har fått fra Fjordkraft vil den kommunale reduksjonen av CO2 gjennom å kjøpe fornybar energi, vedtatt i samme møte i HUNM, utgjøre totalt 3240 tonn CO2 som utgjør ca 120 kg pr. innbygger. Disse anslagene er usikre, men indikerer likevel at Halden kommune vil oppnå målene i 10:10 kampanjen gjennom overkommelige tiltak. Venstre ønsker derfor sterkt at Halden Kommune igjen vurderer muligheten for å slutte seg til 10:10 kampanjen.

På denne bakgrunn har jeg følgende spørsmål til ordføreren:

Vil ordføreren bidra til at Halden kommune slutter seg til 10:10 kampanjen?

Kan ordføreren bidra til at administrasjonen vurdererer hvor store prosentvise CO2 kutt kommunen oppnår i 2010 ved allerede besluttede vedtak?

Geir Helge Sandsmark(V)

Ordføreren bedvarte første spørsmål med at posisjonen har innaebidet flere klimatiltak i budsjettet og at man sikter mopt 20 % kutt innen 2020.

Spørsmål nr to, ble ikke besvart

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**