Budsjettet fra H, SP og V mest ansvarlig

Under debatten om budsjettet i kommunestyret 17. desember pekte Venstres Geir Helge Sandsmark på at posisjonspartiene igjen unnlater å fortelle hvor kuttene skal foretas. Det blir derfor spennende å se hvilke kulturtilbud som blir nedprioritert eller hvor mange vakanser helsesektoren må tåle for å saldere budsjettet fra AP, SV og KrF.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

PS 2009/108 Budsjett 2010

Ordfører!
Budsjettforslaget fra flertallspartiene og fellesforslaget fra H, SP og V representerer klare alternative veivalg.

Mens posisjonspartiene velger å vanskeliggjøre kommunens økonomi gjennom et overdimensjonert låneopptak og å skjule konsekvensene av nødvendige kutt, har H, SP og V valgt å ta kontroll over gjeldssituasjonen, vise tydelige prioriteringer innen oppvekst, kultur og omsorg og å være åpne på konsekvensene av disse prioriteringene.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Kjartan Allmenning

I HA, blir flertallspartienes budsjett presentert under overskriften "Alle kutt reverseres". Dette er også inntrykket man får av å lese forslaget. Det er en liten hake ved denne påstanden. Posisjonen sier ikke hvor disse pengene skal tas fra. De direkte konsekvensene av flertallsforslaget er derfor ikke synlige ennå. Først skal hovedutvalgene presentere detaljbudsjetter innen sine områder. Dernest skal hovedutvalg for Budsjett, Finans og Økonomisk styring, etter utvidete fullmakter, omdisponere mellom utvalgene.

Dette reiser også spørsmål om lovligheten til dette budsjettet. Forslaget innebærer at HFBØ griper sterkt inn i formannskapets og kommunestyrets oppgaver i henhold til kommuneloven. Samtidig griper man sterkt inn i rådmannens ansvarsområde. Dette minner mye om den funksjonen ØKON ble gitt i forrige periode og, som kontrollutvalget da påpekte, er i strid med kommuneloven.

Den direkte følgen av posisjonens budsjett er derfor, at om det blir vedtatt, er det ingen i kveld som vet hvilke kutt dette medfører innen de enkelte sektorer. For eksempel innen kultur, er ikke totalsummen høy nok til å dekke alle de foreslåtte aktivitetene. Om det er idrettslivet, frie kulturmidler eller noe annet som skal kuttes, sies det ingenting om. Konsekvensene skal HFBØ feie under teppet. På samme måte blir det spennende å se hvor mange nye vakante stillinger i helse og omsorg, 2010 vil bringe for å balansere posisjonens budsjett for denne sektoren.

H, SP og V har valgt en helt annen tilnærming. Innen kultursektoren prioriteres tiltak for barn og unge samtidig som frie kuturmidler opprettholdes. Saksbehandlingskapasiteten i barnevernet økes ved omprioritering av rådmannens forslag til økte bevilgninger og skammelig lave sosialsatser blir økt med 750 kr/mnd. På skolesektoren prioriterer vi faglig kompetente lærere.

På sikt må aktiviteten i alle sektorer justeres for bedre balanse mellom disse. Samtidig må gjelden bringes under kontroll for å sikre god og forutsigbar drift mens komunene betaler for den rødgrønne valgseieren med stadige innstramninger.

Vanligvis er det slik i norske kommuner at det styrende flertallet legger fram et ansvarlig og oversiktlig budsjettforslag, som tar inn over seg den økonomiske virkelighet, mens opposisjonspartiene peker på nedprioriteringer av viktige områder og peker på løsninger for disse. Her i Halden er situasjonen nær den motsatte.

H, SP og V har presentert et balansert, ansvarlig budsjett med klare prioriteringer. Noen av disse tankene vil vi finne igjen i neste års utgave av flertallspartienes budsjett, slik SVs gruppeleder i gårsdagens HA lanserer miljøavgift for tungtrafikk slik V foreslo i budsjettet for 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**