Bevar og styrk Damhaugen!

“Halden kommune har ingen kulturminneplan og kulturminnedelen av Kulturplanen er svært mangelfull, og bør styrkes nå når denne planen skal revideres. Da håper jeg at vi spesielt kan lage en satsing for det unike kulturmiljøet som Damhaugen er,” skriver Halden Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

På 17. mai synger vi:
Halden, Iddefjordens pryd, du er vår egen by
lunt du ligger der bak gamle Fredriksten i ly
Rike minner vekker navnet med historisk klang
derfor og vår kjære Halden, hylder vi i sang!
Halden er vakker og har en stor historie. Derfor må vi ta bedre vare på byen vår.

Damhaugen er en skjult perle i Halden. Den lille bydelen som en gang bestod av et yrende folkeliv med hådverkere, kolonialbutikker, bakerier og meieriutsalg er i dag i varierende forfatning. Det er viktig at Halden kommune tar enda større ansvar i å ta vare på og styrke Damhaugen, som en perle i sentrum, slik Banken og Sør-Halden etter hvert har blitt.

Gammelt hus kulturminne vern laftet Smiurgarden i Etnedal

Foto: Bjørg Lien

En rekke bygninger i Gamlebyen i Fredrikstad får nå brannsikring, finansiert av penger fra regjeringens krisepakke. Det er bra, men det kan ikke være slik at kulturminner og verneverdige bygg bare tas vare på når Ap, SV og Sp skal holde byggenæringen i gang. Norge mangler en langsiktig og fornuftig politikk for å ta vare på minnene fra fortiden.

Det er mange eiere av verneverdige bygg og andre kulturminner som gjerne vil, men ikke har tilstrekkelige ressurser til å, ta vare på sine eiendommer. Venstre skal denne perioden legge fram et opplegg med skatte- og avgiftsincentiver for eiere av fredede og bevaringsregulerte kulturminner for å sikre nødvendig vedlikehold. I tillegg vil Venstre doble kulturminnefondets grunnkapital fram til 2013, slik at flere prosjekter for å bevare og bruke kulturminner vil bli gjennomført. Dette er viktig for at kulturminnene våre ikke skal være brannminer.

Vi trenger en ny kulturminnepolitikk for å bevare og synliggjøre kulturminner, ikke slik regjeringen gjør i dag og bare tar grep når det er valgår eller næringslivet trenger arbeidsoppgaver. Jeg håper at vi med slike sentrale tiltak samt egne lokale initativer. Halden kommune har ingen kulturminneplan og kulturminnedelen av Kulturplanen er svært mangelfull, og bør styrkes nå når denne planen skal revideres. Da håper jeg at vi spesielt kan lage en satsing for det unike kulturmiljøet som Damhaugen er.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Halden Venstre, arkiv