Venstre la inn midler til biblioteket

I budsjettet for 2010 fikk Målselv Venstre gjennomslag for å sette av 100 000 kr til bibliotekfilialen på Høgtun vgs. Venstre ønsker å få fylkeskommunen med på forlenget samarbeidsavtale.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det var Vidkunn Haugli som fremmet forslaget , og Rolf Austgard fulgte opp med å vise til et utlån på over 5000 per år, noe som blant annet skyldes at asylmottaket er blitt en stor bruker.

-Avtalen med fylkeskommunen er sagt opp og må fornyes. Det må vi på plass, og samtidig se om driverne av asylmottaket kan bidra, sa lokallagsleder Austgard.

Biblioteksjef Rita Kramvik ble positivt overrasket over vendingen i denne saka og har tro på fortsatt samarbeid med fylkeskommunen om drift av bibliotek på Høgtun. Videregående skolevirksomhet på Høgtun ventes flyttet til Bardufoss om tre år, noe som ytterligere setter det lokale tilbudet i fare for innbyggerne på Olsborg/Moen og i nedre Målselv forøvrig.

Sykefraværet
Budsjett og økonomiplan ble vedtatt enstemmig etter godt gruppelederarbeid på forhånd. Vidkunn Haugli var sterkt i tvil om man burde legge inn 3 mill som mindreutgift ved å redusere sykefraværet.
-Å satse på inntjening gjennom redusert sykefravær er som å hoppe fallskjerm uten reserveskjerm. men det er verdt å prøve, sa Vidkunn Haugli, som kort tid senere i møtet fikk applaus da han forlot kommunestyremøtet. Ikke for at de ble kvitt han, men det var trolig første gang han hadde permisjon fra kommunestyret på 38 år. Tilfellet er førstesideoppslag i dagens Troms Folkeblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**