Eiendomsskatt bare til nød

-Vi var enige i kommunestyret om å bruke eiendomsskatten på skole og eldre. Nå lager vi oss nye og altfor store utgiftsposter hvis vi skal flytte biblioteket for over 5 mill per år, sa Venstres Arve Cruickshank i diskusjonen omkring nybygg for Kunnskapsparken på Finnsnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Cruickshank var eneste kritiske røst i formannskapet, men fikk et flertall på 17-14 med seg i kommunestyret forleden. -Venstre er for Kunnskapsparken og gode forhold for studenter i regionen, men vi kan ikke gjøre dette grepet med de lovpålagte utfordringene vi ellers har foran oss, sier Cruickshank, som også stiller seg tvilende til at replassering av biblioteket vil være den utløsende faktoren for økt studievirksomhet på Finnsnes.

Heller lokal inntektsskatt

Penger, sedler

Foto: Microsoft

Lenvik har 2,5 promille i eiendomsskatt, og den ble ikke endret i torsdagsmøtet. -Bibliotekflyttinga ville ha forårsaket økning i eiendomsskatten, og det ville ha slått ut omtrent 10 ganger verre for minstepensjonistene enn for folk flest. Dessuten ville vi ha svekket bedriftene sterkt, sier Cruickshank.

Venstre er ikke tilhenger av eiendomsskatt som finansieringskilde ettersom skatten har en usosial profil. Det er ikke nødvendigvis samsvar mellom eiendomstakst og inntekt, derfor mener Venstre at Staten bør åpne for at kommunene i stedet får skrive ut lokal inntektsskatt hvis de skulle behøve det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**