Ønsker seg nytt teater i 2020

Styret ved Rogaland Teater har enstemmig gitt klarsignal til å sette i gang et arbeid med å få bygd et nytt teater i Stavanger. Venstres Jarle Braut er styremedlem i Teateret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jarle Braut

Foto: Frode Kleppe

Jarle Braut har lenge arbeidet for å få i gang prosessen som drøfter lokalisering. Braut var først ute med å peke på Bekhuskaien i Stavanger som det framtidige stedet.

Han får støtte fra Venstres byutviklingspolitiker i Stavanger, Helge Solum Larsen som lar seg begeistre av mulighetene en flytting av Rogaland Teater åpner for.
— Med forbehold om det i det hele tatt er teknisk mulig, framstår både Bekhuskaien og Jorenholmen som fantastisk spennende tomtealternativer. Samtidig er det uhyre viktig ikke å låse prosessen på noen måte. Dette er en sak teateret må ha det fulle eierskapet til, sier Solum Larsen til Stavanger Aftenblad, her >>

Det er behov for store investeringer i dagens bygninger teateret holder til i. En helt nødvendig utskiftning av landets mest utdaterte scenerigg med mer vil koste 70 millioner kroner, ny rømningsvei fra intimscenen kommer på 13 millioner kroner.
— Et nytt moderne hjem i 2020, er formuleringen styreleder Brit K. S. Rugland gjentar flere ganger. Men både hun, teatersjef Arne Nøst og direktør Merete Eik erkjenner at 2020 er et årstall som er satt i optimismens ånd. Det kan like gjerne bli snakk om 2030. Det er et svært prosjekt de nå skal gå i gang med. Les mer i Aftenbladet her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**