Kritisk til sammenslåing av skoler

Det ble flertall i bystyret for å ikke legge ned skoler i Trondheim, men flertallet ønsket likevel å ta inn en innsparing på skole gjennom å slå sammen flere skoler, blant annet Kalvskinnet og Ila. – Vi er kritiske til at flere skoler skal dele på samme rektor, vi frykter det vil gå ut over kvaliteten på skoletilbudet, sa bystyremedlem Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Nei til skolenedleggelser
For et drøyt år siden kom den første saken fra rådmannen om skolestruktur i Trondheim, der flere skoler ble foreslått nedlagt. Venstre var allerede da sterkt kritisk til å gå til slike drastiske tiltak for å få orden på økonomien, og også i runde to var vi først ute med å si nei til nedleggelse av skoler, denne gangen var det bare Kalvskinnet og Okstad skole som var aktuelle.

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

– De viktigste grunnene er at vi mener at tiltaket er for drastisk i forhold til den innsparinga vi kunne få, at befolkningsutviklinga peker mot at vi trenger flere i stedet for færre skoler, og at vi mener ingen skoler i Trondheim er så små at det går ut over kvaliteten. Vi er derfor glade for at vi i dag får et vedtak i denne saken som innebærer at ingen skoler blir nedlagt i Trondheim nå. Jeg synes det er synd at det har tatt så lang tid å få en avgjørelse i denne saken, for som de rødgrønne selv skriver i en merknad, så er det svært uheldig for et skolemiljø å "leve på oppsigelse". Men hvis det var tid de rødgrønne trengte for å komme til denne beslutningen, så er jeg tross alt glad for at de har tatt den tida, sa Guri Melby i sitt innlegg. Venstre ønsker nå at vi denne avklaringa kan flytte fokus over på å diskutere hvordan vi skal møte en potensielt kraftig elevtallsvekst i framtida.

Vil ikke slå sammen Kalvskinnet og Ila
Selv om denne saken primært handlet om skolestruktur, handler forslaget om å slå sammen rektorstillingene ved flere skoler om innholdet. – I en rapport om tidsbruk i skolen som ble overlevert til kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier utvalget at god ledelse er en forutsetning for god tidsbruk i skolen. For at lærerne skal få mer tid til å utføre sine kjerneoppgaver, slik som undervisning, vurdering og planlegging av undervisning, er god skoleledelse avgjørende, og da må det settes av tid og ressurser til dette i stedet for at man kutter, sa Melby.

Lærer

Foto: Microsoft

Læreren er den mest sentrale innsatsfaktor for elevenes læring, og det er på høy tid at lærerne får mer tid til å være sammen med elevene fremfor å bruke tid på ikke-faglige fellesmøter, matutdeling og endeløs rapportering. – Læreren skal ha tid til å være lærer. Derfor foreslo Venstre sammen med KrF i vårt budsjettforslag å sette av mer ressurser til skoleledelse i stedet for å kutte, derfor stemmer vi imot forslaget om å slå sammen Kalvskinnet og Ila, og å utrede flere slike sammenslåinger, og derfor legger vi også i dag fram en merknad der vi påpeker de negative sidene ved det at flere skoler nå må dele på rektor. Vi mener dette er et tiltak som vil være negativt både med tanke på kvalitetsarbeidet som skal foregå i skolen og med tanke på sykefravær. Nærvær av pedagogisk leder er viktig både for elevenes læringsutbytte, for lærernes arbeidsmiljø og for utviklingsarbeidet som skal foregå på en skole, avsluttet Melby.

Merknad fra Venstre:
I en rapport om tidsbruk i skolen som ble overlevert til kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier utvalget at god ledelse er en forutsetning for god tidsbruk i skolen. For at lærerne skal få mer tid til å utføre sine kjerneoppgaver, slik som undervisning, vurdering og planlegging av undervisning, er god skoleledelse avgjørende.

Merknadsstiller er kritisk til å innføre delt rektorløsning ved byens skoler og mener dette er et tiltak som vil være negativt både med tanke på kvalitetsarbeidet som skal foregå i skolen og med tanke på sykefravær. Nærvær av pedagogisk leder er viktig både for elevenes læringsutbytte, for lærernes arbeidsmiljø og for utviklingsarbeidet som skal foregå på en skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**