Fylkesbudsjett med hovedfokus på skole og samferdsel

Fylkestinget i Vestfold behandlet onsdag budsjett og økonomiplan for perioden 2010 til 2013. H, FrP og Venstres innstilling til budsjettjusteringer ble vedtatt i møtet. Kort oppsummert er det et budsjett med fokus på investering i nye videregående skoler og mer til veivedlikehold som følge av at fylket overtar 500 kilometer riksvei fra 1. januar 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Mynter

Foto: Microsoft

Det er et budsjett og en økonomiplan som maner til edrulighet i årene som kommer. Budsjettrammen for neste år er ca. 2 milliarder kroner, og alle partier viste ansvarlighet ved ikke å foreslå de store endringene ut fra det budsjettet som fylkesutvalget hadde innstilt.

Fylket vil de nærmeste årene stå over for store investeringer i nye videregående skoler i fylket, som beløper seg til drøye 1,1 milliard i perioden 2010-13. Samlet lånegjelde vil neste år passere 2 milliarder og vokse videre de neste årene, slik at nivået de neste ti år vil være i størrelse 2,5 milliard.

Større renteøkninger vil derfor fort kunne støye for de kommende driftsbudsjetter.

Fra Østre Bolæren

Venstre har tydelig tilkjennegitt at fylkets engasjement i driften av øya Østre Bolæren bør nedtrappes raskt og på sikt foreslår vi at fylkeskommunens eierskap til bygg (og hele øys for den saks skyld) overføres til Nøtterøy kommune, hvor øya faktisk geografisk hører til. Flertallspartien gikk derfor inn for å redusere det årlige driftstilskuddet på 1 million til kroner 0 i hele perioden. Videre fikk posisjonen flertall for å redusere tilskuddet til båtrute fra 1,65 millioner til 800.000 kroner i perioden. Venstre er overbevist om at det vil være mulig å få til en forsvarlig transport for et langt lavere beløp ved å tenke noe mer kreativt og ved å samarbeide med andre aktører i skjærgården.

Posisjonen fikk også gjennomført en ny avsetning til et program for forsterket lærerutdanning/ lærerkompetanse samt en hospiteringsordning skole-næringsliv. Totalt ble det avsatt 8 millioner i perioden.

Videre ble det flertall for en omdisponering av veiinvesteringer slik at gang —og sykkelveier får 13,6 millioner mer i midler neste år. Dette er midler som vil inngå i tilskuddordningen som er etablert i samarbeide med Vestfold-kommunene og kunne gi atskillig flere kilometer gang/sykkelvei i fylket på grunn av spleiselaget med kommunene.

Venstre ønsket også å sette mer fokus på arbeidet med klimastrategi i fylkeskommunen og foreslo en rullering av klimaplanen. Dette punktet ble enstemmig vedtatt:

Venstres klimakampanje. Logo.

"Det utarbeides strategi basert på fylkestingssak 106/08 (statusrapport), på tiltak for å redusere utslipp av klimagasser i Vestfold. I samsvar med fylkestingssak 106/08 skal det utarbeides en klimastrategi med mer spesifikke mål for Vestfold fylkeskommunes arbeid med å redusere klimautslipp. Fylkestinget forutsetter at saken også tar hensyn til innstillingen fra klimatilpasningsutvalget. Saken legges fram for fylkestinget senest høsten 2010. Fylkestinget forutsetter videre at fylkesrådmannen i arbeidet med regionreformen videreutvikler kompetanse innenfor feltet klima og energi."

Vestfold fylkesting
Aina Dahl og Kåre Pettersen