Bredbånd til hele Levanger

Venstre vil ha full bredbåndsdekning i Levanger, skriver lokallagsleder Karl M. Buchholdt, i et leserinnlegg. I følge opplysninger Levanger kommunes IT-avdeling sitter med er bredbåndsdekningen dårlig i Okkenhaug, Munkeby, Børsgrenda, deler av Ekne mot Frosta, rundt Hoklingen og på deler av Ytterøy. Andre områder kan komme i tillegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Innlegg – av Karl M. Buchholdt, leder i Levanger Venstre

Datamus, hånd

Foto: Microsoft

Tilgangen til bredbånd er en forutsetning for å kunne fungere i dagens samfunn. Daglige gjøremål som betaling av regninger og bestilling av billetter er en liten del av det hver enkelt er avhengig av bredbånd for å kunne gjøre. For næringsdrivende er bredbånd en forutsetning for å kunne drive sin bedrift. Mange arbeidstakere har også arbeidsordninger med hjemmekontor.

Bredbånd betyr mye mer enn raskt internett og gode TV-bilder. I vid forstand handler dette om bolyst og like muligheter for folk som bosetter seg utenfor de sentrale områdene i kommunen. Derfor fremmet Venstre nylig forslag i kommunestyret om å utrede full bredbåndsdekning i Levanger. Utredningen skal være klar i første halvår 2010 og innholde en oversikt over hvilke områder i kommunen som ikke har bredbånd, kostnader for utbygging, kommunal egenandel og bidrag fra andre aktører(fylkeskommune og stat). Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Det finnes flere eksempler hvor en kommune har tatt initiativ eller deltatt i arbeidet for bedre bredbåndsdekning. Et slikt arbeid pågår i vår nabokommune Verdal. Et annet eksempel finner vi i Stjørdal, hvor kommunen etter lokalt initiativ bevilget penger(sammen med fylkeskommunen, lag og foreninger) til utbygging av superbredbånd i Flora og Forradal.

Mange innbyggere tar det som en selvfølge at de kan surfe med lynets hastighet på nett, men i følge opplysninger Levanger kommunes IT-avdeling sitter med er bredbåndsdekningen dårlig i Okkenhaug, Munkeby, Børsgrenda, deler av Ekne mot Frosta, rundt Hoklingen og på deler av Ytterøy. Andre områder kan komme i tillegg.

Venstre vil drive et målrettet arbeid for å videreutvikle Levanger som en attraktiv bokommune. At Levanger forsterker sitt rykte som en attraktiv plass å bo, vil bidra til både å beholde innbyggere og å tiltrekke seg nye. De som har forsøkt å jobbe via dårlige linjer vet at hverdagen blir helt forandret ved tilgang til bredbånd. Det er viktig at det ikke skal være forbundet med ulemper å bo på landsbygda.

Levanger kommune må prioritere utbygging av den digitale motorveg. Ved å legge til rette for full bredbåndsdekning kan for eksempel små næringsaktører drive sin virksomhet fra stua hvor som helst i kommunen. Nedlasting og sending av data vil ikke bli noe problem. Det vil gi Levanger et fortrinn som kommuner som ikke har satset på bredbånd mangler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**