Kutt i lokaldemokratiet

I Sarpsborg vil de redusere antall kommunestyrerepresentanter. Det vil ikke Unge Venstre. “Det er særlig viktig at engasjementet blant unge ikke blir svekket – færre representanter, færre partier og mindre diskusjon vil i aller høyeste grad bidra til det,” skriver Nedre Glomma Unge Venstres nestleder Martine Løkke i Sarpsborg Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Valg

Foto: Nettstedet www.sxc.hu

Neste år legges det frem forslag om ny politisk styringsstruktur i Sarpsborg kommune. Dette forslaget er ett skritt frem og to tilbake for lokaldemokratiet i Sarpsborg. Det positive er at politikerne nå skal bli tidligere og sterkere involvert i sakene som skal behandles i kommunen, men omstruktureringen foreslår også å redusere antall representanter i bystyret fra 49 til 35.

Et av de viktigste kriteriene for demokratiet er at mindretallet også skal høres og respekteres. Med denne reduksjonen av bystyremedlemmer vil de minste partiene bli enda mindre og dermed miste sin stemme i viktige lokale saker.

Bakgrunnen for denne reduksjonen er omfattende nedskjæringer i kommunen. Kommunen må spare og det er viktig å snu alle steiner, men det å skjære ned på de folkevalgte er på ingen måte riktig prioritering. Bystyret er kommunens øverste politiske organ og lokaldemokratiet bør ikke bli et offer for nedskjæringer og innsparing, i hvert fall ikke når gevinsten er så liten.

Martine Løkke

Foto: Unge Venstre

I en kommune som Sarpsborg der et parti har så klart flertall, er det ekstra viktig at også mindretallet er representert. At bystyret sliter med forfall er heller ikke noe godt argument. De partiene som sliter med stort forfall må selv se på hvordan de kan engasjere og motivere sine representanter. De mindre partiene burde ikke bli straffet fordi Arbeiderpartiets representanter ikke dukker opp. Og det er nettopp de mindre partiene denne eventuelle reduksjonen vil ramme hardest. Hvis disse partiene går helt ut av bystyret vil man miste mange gode ideer og konstruktive debatter.

En eventuell reduksjon av antall bystyremedlemmer vil også bidra til å fremmedgjøre de få som sitter der ytterligere. Det er tross alt innbyggerne som bystyremedlemmene skal representere. Om man ikke lenger kan identifisere seg med politikerne vil tillitten og engasjementet i lokalbefolkningen bli sterkt svekket. Det er særlig viktig at engasjementet blant unge ikke blir svekket – færre representanter, færre partier og mindre diskusjon vil i aller høyeste grad bidra til det.

Martine Løkke
Nedre Glomma Unge Venstre