Politikk er å prioritere

– Vi er bekymret både for innholdet i skolen og for eldreomsorgen, uttaler Brita Kleven Thorsvik, etter at det i kommunestyret er vedtatt å bygge ny barneskole, ny ungdomsskole, ny flerbrukshall og ny svømmehall på Verdalsøra til en pris inntil 278 mill.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I mange år framover vil et så stort låneopptak redusere handlefriheten til kommunen og sette stort press på redusert aktivitet i de ulike virksomhetene.

I 2009 bruker kommunen over 20 mill mer enn det er inntekter til – og det er før utgiftene til renter og avdrag fordobles på grunn av skoleutbyggingen. Venstre mener det er feil prioritering å velge renter og avdrag på lån i stedet for viktige tjenester. Som eksempler nevner hun: åpning av 3 tiltrengte senger på sykeheimen, stilling som boligkoordinator, flere stillinger i barnevernet og helsestasjon for eldre. Listen er lang over tiltak det ikke er funnet plass til på grunn av krav om nedskjæringer. – Det kan ikke være enkelt å være ansatte i kommunen med de budsjettene de får å styre etter framover, sier Venstres gruppeleder.

Venstre ser også at vi nå får et flott skolebygg og at det er rimeligere å bygge alt på en gang enn å dele det opp. – Vi kunne også vært med på det om ikke forslaget til økonomiplan alt for tydelig viser hvilke negative følger det får for drifta framover, sier hun. I tillegg er heller ikke økonomiplanen i ballanse. Det mangler fortsatt synliggjøring av ytterligere reduksjoner i drifta for at inntekter og utgifter skal harmonere. Derfor mente Venstre at vi ikke hadde råd til mer enn ny barneskole og ny gymsal/nøktern flerbrukshall, samt nødvendig renovering av svømmehall og ungdomsskole nå.

Vi stemte imot økonomiplanen også fordi den ikke synliggjør hvordan vi skal unngå å legge ned 4 grendeskoler. AP og SP uttalte i sitt forslag at det ikke er planer om nedlegging av skolene. Innsparingene som rådmannen hadde i budsjettet på 3 mill ved nedlegging av grendeskoler, står derimot fortsatt. – Til tross for påpeking av at dette ikke henger i hop, valgte posisjonen ikke å svare på det i kommunestyret, sier hun.

Rådmannen valgte heller ikke å svare på et ønske om en forklaring på at det i 2007 var et for stort løft for kommunen å ta opp et lån på 157 mill til skolebygg, når han i dag går inn for lån på 278 mill. Et lån på 157 mill var ikke bærekraftig i 2007 fordi det ville gå utover kommunens drift, sa han. Et lån på 278 mill vil i enda større grad gå ut over kommunens drift. Derfor valgte Venstre å ikke støtte en så stor skoleutbygging. – Politikk er å prioritere. Vi valgte tjenester framfor renter og avdrag, uttaler Kleven Thorsvik til slutt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**