Læreren skal være lærer

– Tidsbrukutvalgets rapport kommer sent, men godt. Nå må Kristin Halvorsen snarest sette forslagene fra utvalget ut i live. Læreren skal være lærer – ikke alt mulig annet, sier Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande i en kommentar til rapporten som ble overrakt Kunnskapsdepartementet i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


– Det haster å få redusert byråkratiet i skolen og frigjøre lærernes tid slik at de kan være mer sammen med elevene. Derfor er det viktig at denne rapporten følges opp med konkret handling fra statsrådens side og ikke bare ender sine dager i en skuff, sier Skei Grande.

Konkrete grep
– Jeg har merket meg at kunnskapsminister Halvorsen allerede nå lover å gripe fatt i flere av tiltakene som foreslås, men jeg synes nok at hun velger å dytte mye av ansvaret over på øvrige parter i skole-Norge, påpeker Skei Grande.

– Det er viktig at statsråden nå tar konkrete grep og viser vilje til å gjøre noe med "tidstyvene" i skolen. Jeg forventer at statsråden kommer til Stortinget med konkretisering av flere av utvalgets forslag allerede i januar, sier Skei Grande.

Flere yrkesgrupper

– Læreren er den mest sentrale innsatsfaktor for elevenes læring, og det er på høy tid at lærerne får mer tid til å være sammen med elevene fremfor å bruke tid på ikke-faglige fellesmøter, matutdeling og endeløs rapportering. Læreren skal være lærer — ikke byråkrat eller fruktkutter, understreker Skei Grande.

– Nettopp derfor er utvalgets forslag om å trekke inn flere yrkesgrupper i skolen svært viktig. Dette har Venstre hevdet lenge, og vi har blant annet fremmet forslag om å styrke skolehelsetjenesten og øke antallet spesialpedagoger. Dette har de rødgrønne stemt i mot, men jeg forventer nå at de vil støtte Venstres forslag, avslutter Skei Grande.

Les rapporten fra Tidsbrukutvalget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**