Kongsvinger Unge Venstre i harnisk over rødgrønn begrensning i skolen

Kongsvinger Unge Venstre vil at musikk på ørene tillates på tentamene

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Tentamenstiden har allerede begynt for norske ungdomsskoleelever rundt om i vårt vidstrakte land. Omtrent samtlige lærere gir den samme beskjeden dette året som man har gitt så mange ganger tidligere: “Alle ikke-kommuniserbare hjelpemidler er lov; ja, med unntak av Ipod’en da”. Av en eller annen merkelig grunn er det nemlig ikke lov å høre på musikk på tentamener eller skriftlige eksamener, det anses forstyrrende. I de rødgrønnes Kunnskapsløfte formuleres det: “Alle hjelpemidler er tillat. Unntak er Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon”. Men en Ipod er like mye et enveis kommunikasjonsmiddel som en bok, og argumentet om at man kan spille inn en tekst på den er gått ut på dato, ettersom alle andre fysiske hjelpemidler tillates. Kongsvinger Unge Venstre vil imidlertid forsikre om at å høre på tretti medelever smatte, småprate og prøve å lirke opp det siste flaket i den irriterende høylytte chipsposen, er langt mer forstyrrende enn å kose seg med kremen av musikk på ørene. Dette vil for mange føre til at de slapper av, senker skuldrene og nyter dagen! Såpass liberale må man være. Vi i Kongsvinger Unge Venstre ber derfor, og føler vi har store deler av musikkglade, norske ungdommer i ryggen, om at musikk på ørene tillates på tentamener og skriftlige eksamener! Helt til slutt vil vi forøvrig ønske alle skoleelever i distriktet lykke til med heldags’ene – med eller uten Ipod’en!
Kenneth Gudmundsrud, leder i Kongsvinger Unge Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**