Kommunebudsjett og veivalg

I dette leserinnlegget beskriver Halden Venstres Geir Helge Sandsmark de viktigste forskjellene i budsjettforslaget fra H, SP og V sammenlignet med flertallspartienes forslag. H, SP og V har et åpent og tydelig budsjett der vi prioriterer oppvekst og omsorg. Samtidig tar vi kontroll over gjeldssituasjonen ved å begrense investeringene dramatisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

HA omtaler kommunebudsjettet på lederplass fredag 4. november. Etter gjennomgang av budsjettene fra flertallspartiene og felles forslag fra H, SP og V, konkluderer redaktøren med at budsjettene representerer et veivalg mellom stort eller lite investeringsnivå. Dette er riktig, men det er minst to andre radikalt forskjellige veivalg, i disse budsjettforslagene.

Geir Helge Sandsmark

Foto: Kjartan Allmenning

Vanligvis er det slik i norske kommuner at det styrende flertallet legger fram et ansvarlig og oversiktlig budsjettforslag, som tar inn over seg den økonomiske virkelighet, mens opposisjonspartiene peker på nedprioriteringer av viktige områder og peker på løsninger for disse. Her i Halden er situasjonen nær den motsatte idet kutt som er nødvendige for å opprettholde et akseptabelt nivå innen skole og helse er tydeliggjort i forslaget fra H, SP og V mens flertallspartiene AP, KrF og SV velger å utsette problemene.

I HA, 3. desember, presenteres flertallspartienes budsjett under overskriften "Alle kutt reverseres". Dette betyr at kuttene i rådmannens budsjett ikke skal iverksettes. Det er bare en liten hake ved denne påstanden. Posisjonen sier ikke hvor disse pengene skal tas fra. De direkte konsekvensene av budsjettforslaget fra AP, KrF og SV er derfor ikke synlige i første omgang.

Først skal hovedutvalgene presentere detaljbudsjetter innen sine områder. Dernest skal hovedutvalg for Budsjett, Finans og Økonomisk styring, etter utvidete fullmakter i henhold til budsjettforslaget, omdisponere mellom utvalgene. Konsekvensen vli åpenbart bli at realitetene feies under teppet mens såvel kulturliv, omsorgssektoren og skolene vil få trangere og mer utforutsigbare rammer. Veivalg nr. 2 er derfor at H, SP og V har valgt å være åpne på konsekvensene av å prioritere nivået innen helse og undervisning samtidig som tilskuddene til det frivillige kulturlivet viderføres.

For 2009 ble det vedtatt kutt innen helse og omsorg, som ikke er direkte iverksatt. Resultatet er at stillinger tilsvarende 140 årsverk er ubesatt i denne sektoren. Dette er en vesentlig del av bakteppet for konflikten om turnuser i helsesektoren. Det er ganske enkelt ikke mulig å dekke opp de nødvendige vaktene med slik underbemanning.

Det tredje veivalget er nettopp prioriteringene. Som det ble hevdet i formannskapet, er det vanskelig å se for seg et permanent lavt nivå innen teknisk sektor. Derfor foreslår vi også at administrasjonen går gjennom sektor for sektor med tanke på redusert kostnadsnivå. Vi foreslår å starte med helse og omsorg, både fordi denne sektoren er størst og fordi problemet med vakante stillinger må tas på alvor.

På kort sikt velger vi å prioritere oppvekstmiljøet gjennom skole og kulturaktiviteter. Samtidig skal tjenestenivået innen helse- og omsorg opprettholdes inntil en grundig gjennomgang kan gi grunnlag for effektivisering. Vi har også foreslått økning av minstesatsen for sosialstøtte med 750,- kr pr måned. I tillegg vil vi styrke barnevernet med to stillinger ved omdisponering av midler.

Når det gjelder gjeldsnivået er det et tankekors at finansutgiftene i rådmannens budsjettforslag tilsvarer nær tre ganger kulturbudsjettet i samme forslag. Det sier seg selv at ytterligere låneopptak vil true tjenestenivået betydelig. Den tilgjengelige pengemengden for 2010 er den samme uavhengig av politisk ståsted. Veivalgene går på vilje til å stoppe gjeldsveksten, åpenhet om konsekvenser og vilje til prioriteringer.

Geir Helge Sandsmark
Leder, Halden Venstre